23948sdkhjf

Kingsrøds firmafarger: 50 år mellom disse to

Henning Johansen kjører en ny Kingsrød-bil med de gamle fargekombinasjonene. Disse fargene ble byttet ut med hvite biler rundt 1986, men dukket opp igjen på veteranbilen Kingsrød har bygget opp.

FARGETUNGT: Kingsrød Transport AS har lange tradisjoner. Saken leste du første gang i TransportMagasinet #3.

Det hele startet med Johs. Kingsrød i 1938. Men røttene går enda lenger tilbake, i og med at Johs. Kingsrød startet med en håndkjerre i 1936. Da var det et stort fremskritt å gå fra stålhjul, til gummihjul.

Den store familiebedriften

I 1964 kom sønnen Roy inn i bildet, da som sjåfør, men det skulle raskt vise seg at Roy ble en stor ressurs for firmaet, og da han tok over, skjøt firmaet fart.

I dag er Kingsrød Transport Norges største familieeide transportfirma, og foruten Roy, er kona Sigrid Wenche og barna Dag-Ove og Christina aktive deltagere.

At de også har flere andre firmaer gående under Kingsrød-navnet bør også nevnes. Firmaet utfører årlig godt over 85.000 transportoppdrag, og har en bilflåte på rundt 450 biler som går mer eller mindre fast på oppdrag fra Kingsrød Transport AS. De har også 50 egne biler og antall ansatte ligger på 160.

 Veteranbilen og fargene

For en del år siden kjøpte Roy Kingsrød en Scania 110 med BeGe-hytte. 1971-modellen ble hentet i Sverige. Formålet var å bygge opp en bil som blant annet skulle vise frem de gamle firmafargene.

I dag fremstår den som et fantastisk flott eksemplar av en veteranbil. Mye av innredningsarbeidet er gjort av Hamar Sadelmakerverksted (Engebakken) og påbygget er det Geir Nordahl som har utført. Lakkeringen er gjort i Råde.

Fra ideen om en bil med de gamle fargene, fulgte også ideen om å lakkere en ny bil i de samme fargene – og slik ble det. Henning Johansen ble sjåfør på denne.

Fargene er fantastisk harmoniske og bringer litt av «gamle» tradisjonsrike Kingsrød Transport frem i lyset igjen. Artig for oss litt opp i årene, som har kjørt side om side med Kingsrød-biler så lenge man kan huske.

– Den er litt lav i hytta for min del, så jeg må vel skaffe en veteran til som også har plass til meg bak rattet, sier en stolt Roy Kingsrød til TransportMagasinet.

Opphav og kilder: TransportMagasinet #3-2022

KLIKK for alle artikler i TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.105