Retro: Største STILL-nyheter på nesten 20 år
DESEMBER 1995: Still lanserte sine nye eltrucker i R60-serien med løftekapasitet fra to til tre tonn med brask og bram i Hamburg. De hadde en rekke nyheter, hvor de nye helt vedlikeholdsfrie oljekjølte lamellbremsene utvilsomt pekte seg ut som den største.
Salgssjef Gerner Hoppe i Still Scandinavia hevdet sågar at de representerte den største nyheten fra Still siden lanseringen av frisiktsmasten i 1977.
Den andre store nyheten på R60 var den nye elektromotoren hvor ankeret løp rundt forakselen og hvor man fant et planetgir helt ute ved hjulene. På den måten oppnådde man en betydelig plassbesparelse som kom truckføreren til gode.
Den tredje var en langt mer komfortabel og ergonomisk førerplass, hvorfra også sikten var blitt bedre ved at kjedet løp inne i en skinne på hver side av frisiktsmasten.
R60 ville også få langt lavere servicekostnader ved at vedlikeholdsintervallet var økt fra 500 til 1000 timer.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 12-1995:
Incon festet grepet i Norge
Den danske systemleverandøren Incon hadde levert flere avanserte håndteringssystemer til blant annet Norsk Hydro, Ramstad Eskefabrikk, Christianssands Bryggeri og Rockwool.
Vi tok en nærmere titt på et helautomatisert palleteringsanlegg til Agra-Borgar i Oslo hvor det blant annet ble produsert 7.000 tonn Mills majones i året. Etter at den hadde blitt fylt i poser møttes tre fyllelinjer i en pakkemaskin i etasjen under hvor de ble lagt i kartong. Etter å ha blitt påført etikett ble de transportert inn på kaldtlageret og palleteringsanlegget hvor en robot plukket opp kartongene og plasserte dem på riktig pall. Den hadde en kapasitet på ti kartonger i minuttet og når pallen var full ble den automatisk erstattet av en tom.
Økt konkurranse for NMD
Myndighetene hadde åpnet for konkurranse på levering av medisiner til norske apotek og sykehus.
For Norsk Medisinaldeport (NMD) betød dette nye utfordringer, men de hadde forberedt seg på det i lang tid og iverksatt mange tiltak på logistikkområdet. Dette fikk LOGMA-medlemmene høre om under et bedriftsbesøk hos grossisten.
Ett av tiltakene var et nytt automatlager med 11.000 pallplasser og med en kapasitet på 280 paller inn og ut per time.
På et effektivt plukklager ble plukket høyfrekvente varer til åtte kunder samtidig med datastyrte, automatiske vogner – datamobiler – som kjørte i faste ruter.
Attraktiv fagutdannelse på Gjøvik
Den 2-årige utdanningen i transport og logistikk på Gjøvik Tekniske Fagskole var populær.
Skolen hadde etablert tette relasjoner mellom studentene og næringslivet. Som mellomledere innenfor transport, varehandel og produksjon ville en tekniker regne med en rekke utfordringer i å tilrettelegge for og vedlikeholde effektive materialkjeder. Skolen trakk i så måte spesielt frem utfordringer innenfor endringsledelse, daglig planlegging og ikke minst kommunikasjon.
Vellykket TQM-prosess i C. Tybring-Gjedde
C. Tybring-Gjedde var kjent for å gå i spissen for utviklingen innenfor sin bransje og hadde blant annet innført TQM (Total Quality Management).
Roger Stokkedal hadde intervjuet kvalitetsdirektør Jan Petter Albert (bildet) i C. Tybring-Gjedde. Selskapet var kjent for å gå i spissen for utviklingen innenfor sin bransje og var tidlig ute med en kvalitetssertifisering. Et ISO 9000-sertifikat er i seg selv ingen garanti for god kvalitet og for å sikre en kontinuerlig prosess mot stadig bedre kvalitet hadde derfor selskapet også innført TQM (Total Quality Management).
Albert fortalte at han brukte et halvt år på å designe og planlegge hvordan programmet skulle se ut. Deretter var den største utfordringen selve implementeringen. I en organisasjon med 700 medarbeidere var det helt nødvendig å forenkle budskapet for at alle skulle forstå hva det var snakk om. Prosessen fikk navnet Kaskade og Albert fortalte at også flere av CTGs kunder utviste stor interesse for modellen som av flere ble ansett som en av de mest vellykkede TQM-prosessene i landet.
Phillips Petroleum var pådriver om ny læreplan
Phillips Petroleum Co. Norway var allerede på 80-tallet aktive for å få MA-opplæring inn i videregående skole.
Det endte med et samarbeid med Godalen VGS om «det forsømte fagområdet» og som resulterte i landet første VK1-tilbud i «Lager og materialforvaltning» som imidlertid forsvant med Reform 94. Etter det var Phillips pådriver for å få godkjent en ny læreplan i «Materialadministrasjon» som gjorde at ansatte med erfaring kunne ta et perfeksjoneringskurs og melde seg opp som privatiser til den nye fagprøven.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 12-1995