Green Cargo bestiller flere sterke lokomotiver
Transmontana, med typebetegnelsen Mb, produseres av rumenske Softronic. Med en effekt på 6.000 kW kan det trekke godstog på opptil 3.000 tonn som er nesten det dobbelte av Green Cargos elektriske Rc-lokomotiver.
Ifølge Green Cargo skal de nye seksakslede Mb-lokomotivene primært betjene selskapets kunder innenfor basisindustrien i Nord-Sverige som trenger sterke lokomotiver.
Les også: Green Cargo: Først i Norden med nytt super-lokomotiv
Selskapet opplyser at ett Mb-lokomotiv har samme trekkraft som to Rc-lokomotiver, samtidig som en effektiv energigjenvinning bidrar til å redusere strømforbruket. Dette muliggjør både lengre og tyngre tog, men også lavere kostnader som styrker godstogenes konkurranseevne.
– Med trekkraften til de seksaksede Mb-lokomotivene effektiviserer vi kundenes verdikjeder, fastslår Markus Gardbring, COO i Green Cargo. Som eksempel trekker han frem at antall godstog med stål har blitt redusert med 200 per år, tross samme godsmengde.
– Det er bedre for både bedriftene, jernbaneinfrastrukturen og for samfunnet. Mb-lokomotivet er en bærekraftig investering i den svenske basisindustriens konkurranseevne, sier Gardbring.
Han legger til at Rc-lokomotivene som erstattes skal settes inn for å øke andelen intermodale transporter der godset veier mindre. Med en effekt på 3.600 kW kan de håndtere togvekter på opptil 1.600 tonn og dermed frakte samme godsmengde som 40-50 lastebiler.
Opphav og kilder: Green Cargo