DHL Q1: Vekst i B2B kompenserte for nedgang i B2C
Som forventet ble volumene av B2C-forsendelser normalisert i første kvartal. Veksten i B2B-virksomheten bidro til at omsetningen til verdens ledende logistikkselskap økte med 19,8 prosent til 22,6 milliarder euro.
Driftsresultatet (EBIT) i første kvartal ble på 2,2 milliarder euro, en økning på nær 16 prosent sammenlignet med samme periode i fjor (1,9).
Konsernet lyktes med å balansere høyere energipriser og transportkostnader, skriver Deutsche Post DHL Group i en pressemelding, der det vises til at driftsmarginen på 9,6 prosent i første kvartal er på samme nivå som året før (10,1).
Vekst i B2B - nedgang i B2C
Den globale B2B-virksomheten var den viktigste driveren til omsetningsveksten i første kvartal 2022. Spesielt Global Forwarding, Freight (+55 prosent), Supply Chain (+18), men også Express (+16) dro fordel av en solid utvikling innen global handel og sterkere B2B-virksomhet.
Som følge av Covid-restriksjonene lå volumene på B2C-forsendelser på et svært høyt nivå i fjor. Som forventet normaliserte dette markedet seg i løpet av første halvår. Som et resultat av dette stod omsetningen til eCommerce Solutions på stedet hvil (-0,6 prosent), mens Post & Parcel Germany fikk en nedgang på 6,8 prosent.
Ser man på driftsresultatene i de enkelte divisjonene, er Express fortsatt desidert størst. 971 millioner euro i første kvartal er imidlertid en økning på bare 1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Desidert størst EBIT-vekst hadde Global Forwarding, Freight der driftsresultatet økte med hele 178 prosent, fra 216 millioner euro i fjor til 601 i år.
Også Supply Chain hadde en god EBIT-vekst på 23 prosent, mens det var nedgang for både eCommerce Solutions (-12,8) og Post & Parcel Germany (-36,2).
Opphav og kilder: Deutsche Post DHL Group