23948sdkhjf

Schenker planlegger elektrisk og autonom feeder for Ekornes

DB Schenker vil at dagens containertransporter for Ekornes mellom Ikornnes kai i Sykkylven og Ålesund havn skal erstattes med et utslippsfritt og autonomt feederskip.

– Med en autonom, helelektrisk container-feeder som henter våre Stressless-produkter direkte fra kaia vår på Ikornnes kan vi redusere det samlede karbonavtrykket vårt betydelig. Vi vil også få bedre kontroll og større fleksibilitet i vår egen logistikk, sier konsernsjef Roger Lunde i Ekornes AS.

Torsdag undertegnet DB Schenker og samarbeidspartnerne Ekornes og skipsdesigner Naval Dynamics, i tillegg til Kongsberg Gruppen og Massterly en avtale om forstudier.

Det nye autonome, elektriske containerskipet, vil i likhet med dagens konvensjonelle feederbåter gå mellom Ekornes´ egen havn på Ikornnes og havnen i Ålesund som igjen betjener de viktigste havnene i Europa.

Det 50 meter lange skipet vil ha en lastekapasitet på 300 tonn og utvikles etter Naval Dynamics´ NDS AutoBarge 250-konsept i samarbeid med Kongsberg og Massterly. Dette er det samme konseptet som ligger til grunn for sjødronene til ASKO som snart starter å krysse Oslofjorden mellom Horten og Moss.

Skal seile uten mannskap

Med den seilingshastighet på snaue 8 knop vil den 23 nautiske mil (43 kilometer) lange strekningen mellom Ikornnes og Ålesund bli unnagjort på tre timer. Målet er at fartøyet skal seile uten mannskap, men være overvåket av Massterlys Remote Operation Center (ROC) som er bemannet av sertifiserte navigatører og marineingeniører.

– AutoBarge 250 Coast Feeder er designet fra kjølen opp for effektiv og utslippsfri autonom drift. I samarbeid med fartøyoperatør og teknisk ansvarlig, Massterly AS, og teknologileverandøren Kongsberg Maritime AS er vi sikre på at DB Schenker og Ekornes får en optimal og fremtidsrettet transportkjede som møter etterspørselen fra kunder og forbrukere verden over, uttaler Øystein Jaer, adm. direktør i Naval Dynamics AS.

Lang ekspertise

Konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg ASA viser til at selskapet har tiår med ekspertise innen utvikling og perfeksjonering av ulike systemer for skip, og mener de er unikt posisjonert til å utføre banebrytende arbeid også i dette prosjektet.

– Kongsberg er for tiden involvert i flere helelektriske og autonome prosjekter, inkludert Yara Birkeland og ASKO. Vi ser virkelig fram til å benytte vår kunnskap og våre erfaringer i dette nye partnerskapet med DB Schenker og Ekornes, sier han.

Verdens første til å drifte autonome fartøyer

I 2018 etablerte Kongsberg Maritime og Wilhelmsen-konsernet joint ventureselskapet Massterly AS. Som verdens første selskap satt opp for å drifte autonome fartøy tilbyr Massterly autonome frakttjenester for kundene i hele verdikjeden.

– Vi synes det er veldig interessant at en av verdens største logistikkleverandører, DB Schenker, ser fordelene med ubemannet, utslippsfri frakt, og vi håper dette prosjektet vil inspirere til et flere lignende fartøy, sier adm. direktør Tom Eystø

Schenker har lederrollen

Knut Eriksmoen, adm. direktør i Schenker AS, sier det er en glede å ytterligere forsterke det gode kundeforholdet deres til Ekornes. Begge selskapene har ambisiøse miljøstrategier og satser sammen mot renere transport. Tidligere i år ble det blant annet kjent at de har inngått en avtale om en egen langtransportrute mellom Oslo og Ikornnes som skal kjøres med lastebiler som går på biogass.

Om det nye autonome, elektriske feeder-prosjektet sier Eriksmoen at det markerer nok et viktig skritt mot grønnere forsyningskjeder og bidrar til DB Schenkers overordnede agenda om bærekraftig sjøtransport.

– Vi tar ambisiøst nok ledelsen her, sammen med våre samarbeidspartnere, fastslår han.

Fordelene med prosjektet er mange; nullutslipp, raskere og mer effektiv transport og redusert trafikk på veiene. Som ledende aktører på vei mot klimanøytralitet ønsker partene å introdusere dette banebrytende fartøyet i Norge, samt ta de neste avgjørende stegene herunder godkjenning fra Sjøfartstilsynet og eventuelt søke statlige incentivordninger til prosjektets bærekrafts- og teknologiaspekter, heter det i de likelydende pressemeldingene fra samarbeidspartnere.

Opphav og kilder: Schenker, Kongsberg, Ekornes

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078