Resultater Q1 22: Posten Bring krympet i årets første kvartal
TUNG ØKONOMI: Rundt 6 prosent nedgang er egentlig ganske mange penger når kvartalsomsetningen er drøyt 5,5 milliarder kroner - men det har sin forklaring.
Utviklingen er sammenliknet med første kvartal i fjor - og det var før salget av Frigoscandia i Sverige, som i først kvartal i fjor omsatte for godt over en halv milliard kroner.
Holder vi Frigoscandia ute av regnestykket, har Posten Bring altså hatt en vekst i omsetning på 3,6 prosent - om vi forstår kvartalsrapporten riktig.
Posten Bring deler jo også virksomheten i henholdsvis post og logistikk, da er det interessant å merke seg at det er logistikk som står for det aller meste av den økningen. Eller sagt på en annen måte, Posten blir stadig mindre, Bring stadig større.
Resultatene derimot, har IKKE vokst. I prosent er nedgangen såpass stor at vi velger heller å skrive tallene i millioner. Fra kvartalsrapporten:
"Konsernets resultat før skatt ble 73 mill. i 1. kvartal 2022, en reduksjon på 361 mill. kroner mot samme periode i 2021."
For logistikksegmentets del forklares årsakene til nedgangen slik:
"Vridning mot tjenester med lavere margin, samt økte energi- og transportkostnader påvirket resultatet for 1. kvartal 2022."
Til Postens forsvar skal samtidig bemerkes at 1. kvartal 2021 ble et historisk godt kvartal grunnet covid-19 og rekordhøye volumer innen netthandel.
Når det kommer til fremtidsutsikter, melder Posten om akkurat samme usikkerhet som andre aktører, men tror på både økonomiske vekst og tøffere konkurranse også fremover.
OG: I et mylder av små og store informasjoner fra kvartalet, ble vi minnet om at Posten har kjøpt 34 prosent av aksjene i Borlaug og Brosvik Transport AS i denne perioden.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Posten Norge AS og kvartalsrapport Q1 2022