23948sdkhjf

Nye kompakte 3-hjulinger fra Toyota

Toyota Material Handling Europe lanserer en ny generasjon av sine minste 24 volts motvektstrucker med løftekapasitet fra 1 til 1,5 tonn. God ergonomi og mulighet for Lithium-ionbatterier skal sikre høy produktivitet.

Familielikheten til produsentens større 48- og 80-voltstrucker gjør at Toyota Traigo24 blant annet har fått et langt bedre førermiljø enn den utgående serien som har blitt tilbudt tilnærmet uforandret siden den ble lansert i 2009.

3-hjulingene tilbys med løftekapasiteter på henholdsvis 1, 1,25 og 1,5 tonn – et typisk lavvolumsegment her i landet og som produktsjef Kjell Einar Totsås i Toyota Material Handling Norway AS anslår til bare å ligge mellom 100 og 120 trucker per år.

Men med sitt kompakte chassis, løftehøyder opp til 6,5 meter og evnen til å kjøre på ujevnt underlag, mener han at Traigo24 kan konkurrere mot stablere og således være en god kombimaskin for brukere som både har behov stabling inne på lageret og kjøring utendørs.

Mens 3-hjulingene i den kraftigere Traigo48-serien har drift på forhjulene, har Traigo24 drift på styrehjulet bak. Fordelen med det er en rimeligere konstruksjon, men ulempen er at man kan oppleve at det spinner når det er glatt utendørs og det er stor vekt på gaflene.

Les også: Nye Traigo80: Langt mer energieffektiv og med helflytende kabin

Bedre førerplass

Ifølge Toyota Material Handling gjør det kompakte chassisdesignet den lille 24-volteren ideell til bruk i trange rom og smale ganger. Blant annet skal den redesignede motvekten både bidra til dette og styrke familielikheten til de større og langt mer utbredte 48- og 80-voltsmodellene av Traigo. Ikke minst har også førerplassen blitt redesignet for å forbedre arbeidsmiljøet og produktiviteten. En ny utforming av frontplaten skal både gi bedre sikt og bedre benplass, og en ny pedallayout og tiltbar rattstamme med minnefunksjon gir bedre ergonomi. Til betjening kan man velge standardspaker, minispaker eller en multifunksjonskontrollenhet.

Vektindikator er standard og via det integrerte displayet informeres truckfører også om løftehøyde og mastposisjon. Flåtestyringssystemet I_Site sikrer at kun autoriserte truckførere kan aktivere trucken og daglige kontroller utføres via displayet.

Traigo24 tilbys ikke med en konvensjonell kabin med ståldører, men kan leveres med blant annet frontrute, tak og kanvasdører.

Det kompakte chassisdesignet skal gjøre den lille 24-volteren ideell til bruk i trange rom og smale ganger. Foto: Toyota Material Handling

Flere master og mulighet for Lithium-ionbatterier

Produsenten opplyser at mastprogrammet til nye Traigo24 også inkluderer FV- og FSV-master som både gir bedre sikt til gaffelspissene og som gjør det mulig å manøvrere under lavt tak.

I tillegg til konvensjonelle bly-/syre-batterier kan naturligvis Traigo24 også bli levert med Toyotas egenproduserte lithium-ion-batterier på henholdsvis 300, 420 og 630 Ah. I motsetning til et konvensjonelt batteri som trenger seks, til syv timers ladetid kan Li-Ionbatteriene som kjent pauselades så ofte man vil. Avhengig av kapasiteten til laderen og størrelsen på batteriet vil bare et kvarters lading kunne være tilstrekkelig for ca. halvannen times drift.

Seks til åtte måneders leveringstid

Kjell Einar Totsås opplyser til tungt.no at nye Toyota Traigo24 er klar til å bestilles, men at kundene må belage seg på et leveringstid på minimum seks til åtte måneder. Årsakene til det er de velkjente begrensningene på tilgang av både råvarer og enkelte komponenter, i tillegg til sanksjonene som EU har innført i forbindelse med krigen i Ukraina.

Opphav og kilder: Toyota Material Handling

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078