Sjåførlønn: Partene enig på rekordtid - langtransporttariffen utgår
TUNGT OG BETALT: Vi og antagelig mange med oss hadde ventet tøffe tak i lønnsoppgjørene i år. Men det ser jo ut til å gå som smurt!
- Dette er et resultat jeg tror både våre medlemsbedrifter og deres ansatte vil leve godt med, sier Geir A. Mo på NLFs hjemmesider i går ettermiddag:
"Etter to dager med forhandlinger kom partene til enighet om et generelt tillegg på fire kroner, samt å øke fagbrevtillegget med to kroner fra 1. april. Videre skal minstelønnssatsen heves med syv kroner fra 1. juli, gitt at resultatet blir godkjent i uravstemning."
Hva det betyr i praksis må nesten hver enkelt regne på - for dem som er omfattet av tariff da. Absolutt minstelønn er fra 1. juli satt til 32.030 kroner per måned og 196,50 kroner per time
En annen tilsynelatende smart greie er at langtransporttariffen utgår (fra 1. juli). Poenget er at da vil alle sjåfører følge samme lønnssystem. Men hva det vil bety i utbetalt lønn fremstår ikke helt klart ennå.
Også fra den ene motparten Yrkestrafikkforbundet er det smil og lutter glede over resultatet:
- Vi har fått gjennomslag for at lønnssystemet på langtransport harmoniseres med avlønningen på nærtransport. Vi har fått et godt økonomisk oppgjør, hvor blant annet minstelønnssatsene øker med 11 kroner. I tillegg har vi fått inn bestemmelser om dekking av arbeidstøy og vernebriller, konkluderer forhandlingsleder Linda Jæger i YTF.
Hva Felleforbundet og YTF gikk inn i forhandlingene om kan du lese her, det er jo ikke minst interessant lønnsinformasjon for de av leserne som ikke er organiserte.
YTF skriver også at diettsats økes til 96 kroner. OG: Det skal avholdes lokale forhandlinger i tillegg.
Fellesforbundet skriver omtrent det samme som YT om avtalen. NHO Logistikk og Transport har etter det vi kan observere foreløpig ikke presentert noe rundt oppgjøret på sine hjemmesider.
Opphav og kilder: NLF, YTF, Fellesforbundet, NHOLT