23948sdkhjf

Lesernes favoritter: Abonnent-sakene i AM GULL og TM PLUSS

Kvalitetssaker rangerer svært høyt her på Tungt og i bladene våre. Dette er topp 10. Har du lest dem?

TUNGT STOFF, FORNØYDE LESERE: Du kjenner ordtaket om at kunden alltid har rett? Her i redaksjonen er vi skjønt enige!

For det er nemlig sakene vi legger mest tid og engasjement i å lage, det er også de sakene som klikker mest - og som "konverterer" flest lesere til å bli abonnenter.

- Det viktige her var at vi ikke skulle «kopiere» Brøyten, men bygge noe helt nytt med moderne teknologi og som hadde samme måte å laste på, forklarer Naas.

I dag er det kun våre magasinsaker - langlesesakene med herlig tekst og massebilder - som krever abonnement, mens daglige nyheter er gratis.

I øyeblikket kan du velge mellom 150 slike magasinsaker - og det tallet økes uke for uke. Her er noen smakebiter fra de mest populære så langt. Har du lest dem?

63.432 klikk: Dramaet ved Langangen: - Der oppe hang jeg i F12en

Morten Engmann (62) får fortsatt frysninger hver gang han passerer over broen ved Langangen. Dødsangsten fra uhellet for 30 år siden slipper aldri taket.
Tid er penger når togtrafikken stanser. Denne er handlet inn for statens penger, for å ta «småjobbene» når tog sporer av. Er det lov å si at vi har en liten eierandel i landets kraftigste bergingsbil, alle mann?

30.698 klikk: Utekontroll og regelverk: Anmeldt etter helgens bilvask

Jeg vasker som regel i fem–seks timer annenhver helg. Fordi dette er hobbyen min, like mye som en jobb. Får jeg ikke vaske bilen lengre, kan jeg like godt slutte å kjøre. Det handler om yrkesstolthet, mener Vegard Kåsa

20.009 klikk: Byråkrati? Denne kan kjøres med henger, men ikke uten

Vi spør ikke, vi bare fastslår: Hvorfor gjøre det enkelt.

19.643 klikk: Kvinesdal: Dolly takker av etter 18 år

Men nå er det altså slutt. I hvert fall i Kvinesdal. Dolly er sliten og falmet i lakken. Rust har gjort sitt inntog i chassis og påbygg, selv om hun har fått kjærlig behandling underveis.

17.884 klikk: En krabbe på land: Maskin og utstyr til åtte millioner!

– Ingen tvil, dette er det råeste blant anleggsmaskiner. Det finnes ikke noe morsommere å gjøre med buksa på, smiler Kent Opsvik.

Svarstadbedriften Gjerden Fjellsikring har bokstavelig talt fått flere bein å stå på. Ingen er gladere for det enn fjellsikrer og maskinfører Kent Opsvik, der han briljerer med spakene på «sin» Menzi Muck 545X.

Den sveitsiske edderkoppmaskinen er i seg selv ikke det mest vanlige synet på norske anleggsplasser, og akkurat den varianten Gjerden Fjellsikring har skaffet seg er helt unikt utstyrt, i alle fall her til lands. 

13.227 klikk: Rammestyrt Volvo med 80 tonns nyttelast

Beistet bruker omtrent halvparten av tiden på å kjøre samme mengde som med en normal rammestyrt maskin.

12.442 klikk: Mørks Black Pearl: Gjenbruk i Gigantformat

Det var lutter glede hos Mørk Maskin da en nedslitt JCB 8250 ble funnet i Voss. Etter ett år med nitid restaurering er den ute på veien igjen.

– Vi fant vår gamle spesialdesignede og flammelakkerte demotraktor i elendig og rusten tilstand på en parkeringsplass i Voss. Det var gått noen år siden den ble avduket på Vei og Anleggsmessa i 2009, ja. Den trengte avgjort hjelp, og det har den sannelig fått, smiler Mørk.

10.089 klikk: Tilbake til fremtiden: Etter noen timer med AMV FL-70 Hybrid

Stein Inge Naas er sannsynligvis en av Norges mest erfarne både på AMV FL70 Hybrid og på Brøyten den er tuftet på.

- Det viktige her var at vi ikke skulle «kopiere» Brøyten, men bygge noe helt nytt med moderne teknologi og som hadde samme måte å laste på, forklarer Naas.

AMV FL70 Hybrid veier altså 80 tonn, har kraftigere understell, større dieselmotor, større elmotor og er bygget for å laste fullverdig både med ren dieseldrift og på ren strømdrift. Dieselmotoren fra Deutz har seks sylindre og har effekt 350 kilowatt, mens elmotoren på 1000 volt gir 240 kilowatt.

8.511 klikk: Poophunters: Fra hemmelige oppdrag til kjellersenking

En Mercedes-Benz fra NRC Gravco ser helt ny ut, men den forseggjorte spyle/sugebilen med påbygg fra Amphitec har Anders Ingebretsen kjørt to år allerede.

- Jeg likte jo egentlig ikke Mercedes, men en dag kom sjefen inn og fortalte at det var det jeg skulle kjøre, forklarer Anders Ingebretsen. 

Og nå, etter ca to år, må han medgi at det er en veldig god bil. I tillegg bør vi nevne at han fikk 200.000 til å fikse bilen slik han ville. Det er jo ikke så rent lite synlig heller da, særlig i hytta som har fått et skikkelig løft fra MP Truck Design.

Opphav og kilder: Tungt

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125