23948sdkhjf

Volvos lastebiler får mer tekno-snadder

Terrengbrems, saktecruise, fremover/bakover-skifter og avansert esp.

ASSISTENTER: I en pressemelding i forrige uke presenterte Volvo Trucks fire artige hjelpemidler.

Det fremkommer riktignok ikke nøyaktig når alle fire er introdusert, men de er ikke mindre nyttige av den grunn. Det meste av dette skal være takket være smarte oppdateringer i girkassen.

"Terrengbremsen" en ny løsning for kjøring i lav hastighet over humpete og ujevnt underlag som skal gjøre det enklere å manøvrere lastebilen. Hvis en stopper med ett hjul på en forhøyning, som en stor stein eller en fortauskant, vil lastebilen normalt kunne rulle ned før sjåføren rekker å bremse. Den nye funksjonen Terrain Brake slår inn bremsene så snart sjåføren slipper gasspedalen. Lastebilen holder dermed posisjonen uten å rulle, noe som gjør det mulig med små bevegelser og stor presisjon.

 - Terrain Brake er ideell for anleggsplasser, gruver og ujevne veier, men den kan også være nyttig ved manøvrering i byer og kjøring over fartshumper og fortauskanter. Uansett situasjonen vil det gi sjåføren mye større smidighet og kontroll og gjøre jobben sikrere og lettere, sier Pär Bergstrand, som er leder for tunge drivlinjer hos Volvo Trucks.

Change Direction er en annen løsning for lave hastigheter. Skal man snu på trange steder eller å rygge til lasterampe kreves gjerne korte, skarpe bevegelser hvor sjåføren bytter mellom bremse- og gasspedalene. Nå kan sjåføren sette bilen i revers mens den fortsatt triller fremover uten å bruke bremsen. Den nye funksjonen vil automatisk stoppe kjøretøyet for så å bevege seg bakover mens sjåføren bare holder gasspedalen. For å kjøre forover igjen er det bare å skifte gir uten å løfte gasspedalen.

 Active Grip Control forbedrer stabiliteten og akselerasjonen ved glatte forhold. Hvis lastebilen skulle begynne å skli vil flere sensorer reagere på veioverflaten og hjelpe sjåføren holde seg på veien. Funksjonen er også utformet for å redusere risikoen for saksing og overstyring når man kjører uten last.

"Saktecruise" er oppdatert cruisekontroll som kan brukes i hastigheter ned til og med 4 km/t, eller 2 km/t hvis den brukes med en girkasse som har krabbegir.

Dette skriver Volvo om hvilke biler systemene er tilgjengelig på:

  • Terrain Brake er tilvalg på Volvo lastebiler som også har drift på forhjulene.
  • Change Direction er tilvalg på alle Volvo FH, FM og FMX.
  • Active Grip Control er standard på alle Volvo tunge lastebiler med elektrisk drivlinje og, med noen få unntak, på alle tunge lastebiler med Euro 6-motor.
  • Den oppdaterte cruisekontrollen er standard på alle tunge Volvo lastebiler.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094