23948sdkhjf

Nybil: Brødrene Verstad med Norges første MAN uten speil

- Det er en svært bratt lærekurve, sier sjåfør Asgeir Thun.

TUNG NYBIL: En tøff 8x8 anleggsbil fra MAN, denne gang uten sidespeil. Hvordan fungerer det, lurer vi på?

Nybilen er en MAN TGS 41.510 8x8 BB med Zetterbergs ZD4 dumperkasse, og tilhører Brødrene Verstad i Beitstad i Trøndelag. Sjåfør Asgeir Thun fikk kjøre bilen fra Sverige og hjem til Trøndelag.

- Jeg var heldig og fikk være med ned til påbyggeren Zetterberg i Östervåla for å hente bilen. Jeg var naturligvis spent da jeg skulle kjøre den hjem, men det ble en veldig positiv opplevelse, sier Thun.

Sjåfør Asgeir Thun foran nybilen. Bildet er tatt før logoer og dekor ble satt på bilen.

Det er rundt et år siden bilen ble bestilt, og planen var at den skulle kjøres ut av produsksjonslokalene i januar. Men det manglet noen komponenter, så den ble litt forsinket og registreringen skjedde ført i midten av juni. 

Da tungt.no snakker med Thun er på sin andre uke i nybilen, og kjører masser fra byggingen av det nye kulturhuset på Steinkjer.

- Gratulerer med ny bil!

- Jo, takk. Det er veldig moro å kjøre ny bil, sier Thun.

Før denne nye bilen kjørte han en ganske identisk bil, men den forrige generasjonen, en MAN 8x8 TGS 41.500.

- Kan du si noe om hva som er nytt fra den gamle til den nye bilen?

- Det er nok enklere å si hva som ikke er nytt, og det er fargene. Det er veldig mye nytt i denne, sier Thun.

Han mener det har har skjedd noe hos de tyske MAN-produsentene nå. De har jo vært kjent for å ligge litt etter på mye poengterer Thun, men nå har de gjort et stort skritt i riktig retning.

- Det er blant annet stor forskjell på kjørefølelsen, selv om det er grenser for hvor mykt det kan bli i en stiv anleggsbil med stålfjærer rundt det hele. Men det er generellt en mye bedre kjørefølelse i denne bilen, sier Thun.

- Hva vil du trekke frem?

- Innemiljøet og sittestillingen synes jeg har blitt veldig bra. Det er innbydende og gir meg en god arbeidshverdag. Oppgraderingene i hytta og førermiljøet er gedigen. Nå har det blitt en rattstilling som kan passe de fleste, komfertable seter og dashboardet har blitt vesentlig mer innbydende og med mange muligheter, sier Thun.

Han fikk være med på hele prosessen da denne bilen skulle bestilles, og har fått innfridd mange av sine ønsker.

Fra E6 til anlegg

Thun startet som yrkessjåfør på lastebil i 2004, og har vært innom både langtransport og tippbil.

- Jeg startet med tippbil i 2017 da jeg ble ansatt hos Brødrene Verstad. Det var uvant å gå fra langtransport på E6 til tippkjøring på anlegg. Men nå er jeg hjemme til faste tider hver dag, og jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til langtransporten, sier Thun.

Da han startet hos Verstad kjørte han først en gammel Mercedes tippbil. I august 2018 fikk han en ny MAN, som han kjørte frem til nybilen kom i juni i år.

- Hvordan er brukergrensesnittet på den nye bilen?

- Det er lett å kjøre bilen, selv om det for meg var litt "rykk tilbake til start" da jeg første gangen satt meg inn i den. Det er så mye nytt i denne bilen sammenlignet med den forrige jeg hadde, så jeg ble litt forrvirret i starten. Men hvis man tar seg tid til å sette seg inn i tingene, så er den egentlig veldig brukervennlig, sier Thun.

Uten de tradisjonelle speilene

Den største forrandringen for Thun var at denne bilen har kameraspeil. Denne bilen er en av Norges første med MAN Optiview, det nye kamerasystemet til MAN som erstatter speilene og som skal eliminere alle dødsoner rundt førerhuset.

- Hvordan fungerer det?

- Det er en veldig bratt lærekurve. Etter 30 år med de gode gamle glasspeilene, var det litt overgang å bli vant til kameraspeilene. Det blir blant annet en helt ny avstandsbedømmelse, men samtidig finnes det nesten ikke noen blindsoner på bilen nå, sier Thun.

Han har et par hjelpelinjer i speilet som han kan justere, blant annet hvor bakdelen på bilen er.

- Den største utfordringen er nok når jeg kjører med hengeren. Jeg har tror på disse kameraspeilene, bare jeg blir litt mer komfertabel på avstandene, sier Thun.

Lettere bil - mer last

Egenvekten på den nye bilen er 16.750 kilo. Den gamle bilen veide 18.200 kilo.

- Nå har jeg et Zetterberg-påbygg, og det virker veldig bra. Det er lettere, så det gir noe mer last. Jeg kan laste 15.000 kilo på bilen, sier Thun.

Bilen har permanent drift på alle hjulene, sperrer i alle retninger og reduksjonskasse med offroadprogram. Det er ikke MAN sin hydrodrive på denne bilen, men mekanisk drift.

- Hvis jeg setter meg fast med denne bilen, så har det vel gått så langt at det uansett ikke mulig å få den opp, sier han.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.112