Milliardstøtte til hydrogenprosjekter i maritim sektor
Enova støtter etableringen av fem produksjonsanlegg for fornybart hydrogen langs norskekysten med 669 millioner kroner og syv hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy med 451 millioner kroner.
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) påpeker at hydrogen er en stor mulighet for Norge og sier at Enovas tildelinger muliggjør videre og nødvendig teknologiutvikling.
– Norge er en energi- og skipsfartsnasjon og har gode forutsetninger for å lede an i teknologiutvikling for den grønne omstillingen. Hydrogen og grønn maritim industri er to av syv satsingsområder i veikartet for et grønt industriløft som regjeringen lanserer. Enovas støtte på over en milliard kroner til fem hydrogenknutepunkter og syv hydrogendrevne skip støtter opp under dette grønne industriløftet, uttaler Barth Eide i en pressemelding fra Enova.
Enova støtter Færder Tankers bygging av verdens to første ammoniakkdrevne tankskip, LR2. Illustrasjon: Færder Tankers
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) sier at regjeringen har betydelige ambisjoner knyttet til utviklingen av hydrogen og ønsker å bidra til å bygge opp en sammenhengende verdikjede for hydrogen produsert med ingen eller lave utslipp.
– Vi har styrket arbeidet med hydrogen fra første dag. Det er gledelig at det er en lang rekke hydrogenprosjekter langs hele verdikjeden under utvikling i hele Norge. Det grønne industriløftet til regjeringen vil bidra ytterligere til utviklingen av hydrogen i Norge, sier Aasland
Kapasitet til å levere hydrogen til mellom 35 og 40 fartøy
Enova opplyser at de fem produksjonsanleggene for fornybart hydrogen vil etablere en infrastruktur som vil muliggjøre videre teknologiutvikling i bransjen. Knutepunktene vil også kunne levere drivstoff til de hydrogendrevne fartøyene som har fått støtte.
– Disse skipene er blant de første i verden til å benytte hydrogen til framdrift, og knutepunktene som nå støttes av Enova vil sørge for at drivstoffet blir tilgjengelig for dem. Til sammen vil knutepunktene ha en kapasitet til å levere hydrogen til mellom 35 og 40 fartøy, sier Nakstad.
I tillegg til de to tankskipene vil Færder Tankers også bygge to bilskip som tar i bruk ammoniakk som drivstoff. Illustrasjon: Færder Tankers
I desember i fjor delte Enova også ut over en milliard kroner til tre hydrogenprosjekter. Disse prosjektene bidrar også til teknologiutvikling og demonstrasjon innen produksjon og bruk av hydrogen.
– Det er nå viktig at alle parter lærer av teknologiutviklingen i disse prosjektene. Nå vil Enova følge teknologi- og markedsutviklingen nøye framover, sier Nakstad.
Her er tildelingene på i alt 1,12 milliarder
Fem prosjekter:
- Glomfjord: Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Glomfjord med opptil 150 millioner kroner. Anlegget skal levere komprimert hydrogen per dag til kunder innen sjø- og landtransport. Eierne av Glomfjord Hydrogen AS er Greenstat ASA, Nel ASA, Meløy Energi AS og Troms Kraft AS.
- Rørvik: Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Rørvik med opptil 125,7 millioner kroner. I prosjektet Hydrogenknutepunkt Rørvik vil NTE og H2 Marine i samarbeid med flere aktører bygge et hydrogenproduksjonsanlegg som skal kunne levere hydrogen til et bredt utvalg av fartøy.
- Hitra: Enova støtter produksjonsanlegg for grønt hydrogen på Hitra med opptil 113 millioner kroner. Produksjonsoppstart planlegges i 2025. Hydrogenknutepunkt Midt-Norge er et fellesprosjekt mellom TrønderEnergi og Statkraft som ønsker å etablere et anlegg for hydrogenproduksjon og -bunkring på Hitra Industripark og Kysthavn, Jøsnøya.
- Florø: Enova støtter HyFuels produksjonsanlegg for grønt hydrogen i Florø med opptil 132 millioner kroner. Fjord Base Holding (FBH) har sammen med Sogn og Fjordane Energi AS (SFE) og Gasnor AS etablert HyFuel AS.
- Kristiansand: Enova støtter Hydrogenknutepunkt Agder med opptil 148 millioner kroner. Målet er å produsere og selge komprimert hydrogen til båter som er i rute via Kristiansand. Hydrogenknutepunkt Agder ledes av selskapene Everfuel AS og Greenstat ASA i samarbeid med etablert industri i EYDE nettverket og andre aktører.
Syv fartøyer:
- Færder Tankers Norway AS: Enova støtter verdens første ammoniakkdrevne tank- og bilskip med totalt 205,6 millioner kroner. Færder Tankers AS vil bygge to tankskip og to bilskip som tar i bruk ammoniakk som drivstoff. De fire fartøyene vil være de første deep sea-fartøyene som kan gå tilnærmet utslippsfritt.
- Ocean Infinity: Enova støtter verdens første hydrogendrevne containerskip med 148,6 millioner kroner. Ocean Infinity vil bygge de to første containerskipene som tar i bruk hydrogen som drivstoff. Målet er å tilby en utslippsfri sjøtransport av containere mellom Rotterdam og Oslofjorden. Skipene skal gå i langtidskontrakt for Samskip og er støttet gjennom Pilot-E.
- Thor Dahl bulk: Enova støtter et hydrogendrevet bulkfartøy med 97 millioner kroner. Thor Dahl bulk (TD) vil bygge bulkfartøyet som vil benytte komprimert hydrogen ved bruk av brenselceller.
Opphav og kilder: Enova