23948sdkhjf

189.800 kroner i gebyr: Veid til 32.400 kilo overlast

Det ble tung fangst på Jessheim...

TUNGE GEBYRER: Etter en uke med kontroller på Jessheim og området rundt oppsummerer kontrollørene. Dette er noe av det de reagerte på.

Det største gebyret ble gitt til en bileier der et norsk vogntog ble stanset uten gyldig dispensasjon. Det vil si, det var disp. tilstede, men vilkårene i disp. var ikke oppfylt. Lasten var en beltegraver. Vogntoget ble veid til 32.400 kilo overlast og bileier fikk 189.800 kroner i overlastgebyr.

Et annet norsk vogntog ble også stanset med overlast. 10.000 kilo for mye på BKT8-vei ga 43.000 kroner i overlastgebyr til bileier.

En sjåfør på en lastebil fremviste førerkort fra Canada, pass fra Italia og pass fra Brasil. Her manglet fører førerrett og yrkessjåførkompetanse, og registrerte heller ikke kjøre og hviletidene sine i bilens fartsskriver. Det ble anmeldelse av fører og transportfirmaet han jobbet for.

En norsk lastebil ble tatt for å rygge og tippe masse langs E16. Føreren kunne heller ikke fremvise transportløyve. Resultatet ble rapport til løyvemyndigheten og drift og vedlikehold (SVV) om manglende arbeidsvarsling og tipping av masse.

Et vogntog fra Slovenia ble stoppet, og kontrollørene fant ut at fartsskriver var manipulert. Det kan ikke bevises at fører har benyttet dette utstyrer, men bilen fikk bruksforbud til den var tilbake satt til original.

En norsk varebil med fører fra Øst-Europa, der fører manglet briller og en arm. Han hadde begrensninger i førerkortet med bruk av briller og protese under kjøring. Det ble anmeldelse av fører.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096