23948sdkhjf

Klar for Norge: Ford Bronco

Ford annonserte den 4. juli at SUV-en Ford Bronco kommer til Europa i et begrenset antall og blir tilgjengelig i Norge mot slutten av 2023.

13. juli 2020 ble Fords nye Bronco lansert i USA. Og det ble godt synlig at Ford spilte på følelser og tøft retrodesign. Nå er det klart at den kommer til Europa og Norge:

Prisene starter på rett under 30.000 dollar i USA, hva de ender på i Norge, når den kommer hit, er ikke klart enda.

Den finnes i 2-dørs og 4-dørs versjon og Ford prater om segmentledende 4x4-egenskaper. Versjoner hvor du kan plukke av takpaneler og dører (som på Jeep Wrangler) er også tilgjengelige.


Bronco kommer også med avtagbar frontgrill og støtfanger som gjør det lettere å lage bilen personlig - og ikke minst for bedre offroad-egenskaper. Foto: Ford

GOAT - Go Anywhere Anytime

Den første Broncoen hadde kallenavnet GOAT og det skal merkes på Bronco 2021 også.

Modellen får et eget terrengsystem, med GOAT-modus som skal hjelpe føreren i alle typer terreng.

Syv kjøremodus er tilgjengelige: Normal, Eco, Sport og Slippery. Og for terrengkjøring kan du velge mellom Sand, Baja, Mud/Ruts og Rock Crawl.


Bronco blir tilgjengelig i Norge mot slutten av 2023. Foto: Ford

Tøff utenpå – tøff inni

Førermiljøet i Bronco skal matche det tøffe eksteriøret. Alle fysiske brytere i kupeen er silikonforseglet og er enkle å rengjøre. Det er også praktiske håndtak å holde seg fast i.

Et 8 tommers delvis TFT-instrumentpanel er koblet sammen med en 12 tommers berøringsskjerm i midten av bilen. Her får du siste generasjon av Fords infotainment-system, SYNC4. Det har også fordelen av Ford Power Up - trådløse programvareoppdateringer.

Apple CarPlay og Android Auto 5 er sammen med et B&O Premium Sound Lyd-system med 10 høyttalere som standard, inkludert en subwoofer. Det samme er et 360-graders kamerasystem som gir oversikt rundt hjulene dine og det du ikke kan se fra førersetet.

To 4x4-system

To firehjulstrekksystemer blir tilgjengelig. Det vanlige blir en to-trinns med elektrisk innkobling i fart. Det andre er en to-trinns elektromekanisk overføringskasse hvor du i tillegg får et auto-modus som gjør at du kan velge mellom 2H og 4H når du trenger det. Bronco bruker Dana-aksler foran og bak, begge med elektrinisk låsbar diff som tilvalg.

Fords EcoBoost-motorer

Tilgjengelige motorer blir Fords EcoBoost 2,7-liter V6 med 310 hestekrefter og den 2,3-liters store firesylindrede EcoBoost-motoren på 270 hestekrefter.

Gearkassene du kan velge mellom er Fords nye 7-trinns manuelle og 10-trinns automaten som vi allerede kjenner fra blant annet Ranger.

Opphav og kilder: Ford Motor Norge

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.112