23948sdkhjf

Kalmar skal levere Sveriges første elektriske reachstacker

Kalmar har signert en kontrakt med Helsingborgs Hamn om leveranse av en elektrisk reachstacker. Sveriges nest største containerhavn har samtidig tegnet opsjon på ytterligere to.

Leveringen av en Kalmar Electric Reachstacker til Helsingborgs Hamn er planlagt mot slutten av inneværende år og vil være den første maskinen av sitt slag som blir levert til en kunde i Sverige.

Helsingborgs Hamn er Sveriges nest største containerhavn som årlig håndterer ca. 275.000 TEUs via sjø og ca. 25.000 TEU via jernbane. For å møte økende etterspørsel etter både containervolumer og logistikktjenester i Sør-Sverige, vil havnen etablere en ny containerterminal lenger sør i Helsingborg og som skal være ferdig i 2028.

Første i Sverige

På tampen av 2021 lanserte sin første elektriske reachstacker som ble tatt i bruk av nederlandske Cabooter Group. Få uker senere var det norske havneterminalselskapet Westport AS blant de første i verden som også bestilte en Kalmar Electric Reachstacker.

Les også: Westport: Blant de første i verden som bestiller elektrisk reachstacker

Maskinen til Helsingborgs Hamn vil ifølge Kalmar være den første av sitt slag som blir levert til en kunde i Sverige. Den vil ha en batterikapasitet på 587 kWh, en akselavstand på 6,5 meter, stablekapasitet på opptil fem høyder og en maksimal løftekapasitet på 45, 32, og 16 tonn i henholdsvis første, andre og tredje rad. Den vil inngå i en med i en utstyrsflåte som fra før består av blant annet tre Kalmar Eco Reachstackers.

– Med Kalmar Electric Reachstacker trenger ikke lenger terminaloperatører å ofre ytelse og produktivitet for å redusere karbonutslippene sine. Vi er veldig stolte av å levere Sveriges første 100 prosent elektriske reachstacker noensinne og vil gratulere Helsingborgs Hamn med å lede an for industrien i Sverige, uttaler salgsrepresentant Eric Wass i Kalmar Sverige i en pressemelding.

Les også: CargoNet felttester elektrisk reachstacker med høy kapasitet

Helsingborgs Hamn har som mål å ha fossilfri produksjon i 2024 og har investert stort i ulike elektriske løsninger for å nå målet. I fjor anskaffet havnen blant annet fire elektriske terminaltraktorer av typen Terberg YT203 EV. Foto: N.C. Nielsen

Opphav og kilder: Kalmar, Helsingborg Hamn

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078