23948sdkhjf

Lastebilsalget i juli: Det skiller en bil mellom Volvo og Scania

Nedgangen fra juli 2021 er brutal, men det forhindrer ikke Scania og Volvo fra en kamp på kniven.

LASTEBILSALGET OVER 16 TONN: Nedgangen i antall registrerte biler i juli kommer som varslet.

På tross av høygir i norsk økonomi, er det resultatene av alle de store krisene i verden som gjør at det det rett og slett mangler nye biler å levere ut.

Og likevel, som vi har skrevet i hele år, nedgangen er alt i alt mindre enn man kunne frykte.

Det er riktignok hele 27 prosent færre biler levert ut i juli i år sammenliknet med juli i fjor - men for året så langt er nedgangen fortsatt bare drøyt 10 prosent.

Scania vs Volvo

Det er egentlig ingen grunn til å overaalysere julitallene, annet enn å slå fast at i disse tøffe tiderer det de store og sterke som klarer seg best på toppen.

Begge de to store må se tilbakegang, men Volvo minst tilbakegang. Faktisk så lite at det bare er uflaks at Scania står med 83 leverte biler mot Volvos 82 biler i juli.

Hadde dette vært desember derimot... Da hadde nok dette vært Sanias ene magiske bil.

Men så har vi Sisu!

Finnene fornekter seg ikke, og øker med 100 prosent i juli. Dvs. en bil levert.

Vi har snakket om julitallene i denne artikkelen, men velger her å ta tabellen for hele perioden januar til og med juli, lastebiler registrert i vektklasser 16 tonn og oppover, kilde er Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Nr. Merke 2022 Andel 2021 Andel
Total for rapport 2 255 100,00% 2 522 100,00%
1 Scania 986 43,73% 1 170 46,39%
2 Volvo 873 38,71% 794 31,48%
3 Mercedes-Benz 197 8,74% 281 11,14%
4 MAN 94 4,17% 193 7,65%
5 Renault 58 2,57% 44 1,74%
6 DAF 39 1,73% 19 0,75%
7 Iveco 5 0,22% 19 0,75%
8 Sisu 3 0,13% 0 0,00%
9 Schwing 0 0,00% 1 0,04%
10 STX 0 0,00% 1 0,04%

Opphav og kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.219