IAA Transportation: Tilbakeblikk på transportbransjens gigantmesse
IAA Transportation 2022: Visste du at den første IAA-messen ble holdt i 1897? Og at den i 1991 ble delt i to messer, en for nyttekjøretøy og en for personbiler? IAA for nyttekjøretøy så dagens lys i 1992, og arrangeres annet hvert år i Hannover i Tyskland.
- Vi er på kanten av en radikal endring i bransjen!
Dette sa Joachim Drees i 2018. Toppsjefen i MAN mente at all den nye teknologien som var på gang kan jo teoretisk sett kunne snu opp ned på lastebilbransjen.
I 2020 var det på grunn av pandemien ingen messe, men nå i 2022 skal vi endelig igjen få traske rundt i messehallene i Hannover.
Men hva er egentlig IAA Transportation? Jo, det er rett og slett verdens største messe for nyttekjøretøyer hvor lastebilprodusentene kjemper om å få vise frem sine mest glohete nyheter.
Her er en liten smakebit fra IAA 2010-2022:
2022: Tungt.no gleder seg, det er fire år siden forrige IAA. Messen arrangeres 20. til 25. september. Tema, ja, det er "People and Goods on the Move". Nettopp det transportbransjen handler om?
2020: Korona og avlysning. Noe ble gjort digitalt, og noen produsenter laget sine egne presentasjoner. Daimler Trucks viste frem sin strategi for elektrifisering av langtransport til Berlin som et plaster på såret for den kanselerte IAA-messen i Hannover. Der viste de blant annet frem Mercedes-Benz eActros LongHaul (bildet under).
2018: Morgendagens transportløsninger. 2.174 utstillere fra 48 land. Rundt 250.000 besøkende kunne igjen se at det var mye fokus på el-drift, digitalisering og logistikk i storbyene.
- Vi er på kanten av en radikal endring i bransjen, sa Joachim Drees i 2018. Toppsjefen i MAN mente at all den nye teknologien som var på gang kan jo teoretisk sett kunne snu opp ned på lastebilbransjen.
Fordhvaffornoe? Vant den Truck of The year, sier du? Denne så vi ikke komme. Det tror vi de færreste vi pratet med gjorde også. Men juryen har talt og en av overraskelsene på nyttekjøretøyutstillingen IAA er at Ford F-Max tok hjem prisen som Truck of The Year for 2019 (bildet under).
Volvos på sin side viste frem sin nye løsning for autonome, elektriske og kommersielle kjøretøy. Den svenske produsenten sa at kjøretøyene vil klare å analysere fremferden til andre trafikanter, og deretter justere kjøretøyets fremdrift med stor nøyaktighet.
2016: Logistikk for fremtiden. 2.013 utstillere fra 52 land. 249.000 besøkende. Trendene el-drift og digitalisering fikk mye oppmerksomhet.
Vi skrev om sikkerhetssystemer, effektivisering av motorer og bedre nettoppkobling som skal gjøre bilene mer attraktive for kundene.
Ja, den ser ut som en Transformer som gikk tom for strøm halvveis i forvandlingen (bildet under). Men dette var altså en kreasjon fra MANs samarbeidspartner Maurer. Familiebedriften har modifisert nyttekjøretøy siden 1963 under slagordet «We go for it when others quit». Det ser sånn ut, ja.
2014: Kjør inn i fremtiden. 2.066 utstillere fra 45 land. 245.000 besøkende publikumere fikk blant mye annet se "online" biler som med såkalte "driver-assistance systems" skulle kommuniserer bedre sammen både for trafikksikkerhet og bedre logistikk.
På scenen var også Mercedes-Benz Future Truck 2025, eller FT 2025. Den gang en fremtidsstudie på langtransport krydret med tekniske og visuelle nyvinninger.
Kina var det landet utenfor Tyskland med flest utstillere. Omkring 200 som har transportert seg hit - en økning med omkring en tredjedel.
Astra (bildet under) er ikke bare en Opel-modell, det er også navnet på Ivecos ekstreme anleggsbiler.
2012: Fremtiden er grønn. 1.904 utstillere fra 46 land. 262.3000 besøkende fikk prentet inn at fremtiden er grønn, og trendene var Euro 6, aerodynamikk, intelligente girsystemer og ekstra lange vogntog.
Nederlandske DAF overrasket alle da de avduket nye XF.
Daimler hadde som vanlig to haller for seg selv som inneholdt alt de har å tilby i Europa hva gjelder varebiler, lastebiler og busser. Nye Mercedes-Benz Antos var selvsagt på plass. Modellen retter seg inn mot tung distribusjonskjøring, og bilen kommer snart til Norge.
Se vår samlesak fra 2012: 64. IAA Nutzfahrzeuge: Ford dominerte nyhetsbildet
2010: Miljøvennlig teknologi. 1.751 utstillere fra 43 land. For lastebilene var trenden å lage miljøvennlige dieselmotorer.
Hybrider, elektriske biler, utslippsoptimaliserte modeller og alternative drivstoffer. Hovedtrenden på 63. Internationale Automobil-Ausstellung Nutzfahrzeuge i Hannover var et fortsatt sterkt fokus på økonomi og miljø. Mercedes-Benz Atego ble kåret til «Truck of the Year» (bildet under), mens Fiat Doblò ble «Van of the Year».
Se vår samlesak med mange bilder fra 2010: Fortsatt sterkt fokus på økonomi og miljø
Opphav og kilder: Tungt.no