23948sdkhjf

Trafikksikkerhet: Feil montert rekkverk gir en falsk følelse av sikkerhet

OG: Riktig montert rekkverk redder liv. Men i Norge har det fram til i 2021 ikke vært noe krav til utdanning av montører av rekkverk...

TUNGT PÅ KANTEN: Det er Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) som er på banen.

TSF opplyser at dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken i 2019 ble feil og mangler ved rekkverk vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16 dødsulykker (hvorav 5 møteulykker som burde hatt midtrekkverk).

Helt ned på kommunalt nivå...

- Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør en ulykkesrisiko og gir en falsk følelse av sikkerhet, påpeker Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF (bildet).

- I Norge har det fram til i 2021 ikke vært noe krav til utdanning av montører av rekkverk. TSF ønsker slike krav og vi vil ta initativet til at det blir innført for alle som er involvert i prosessene med rekkverk, helt ned på komunalt nivå.

Feil på feil

TSF opplyser at Vegtilsynet hadde i løpet av 2018 og 2019 avdekket en rekke kritiske feil på rekkverk på riksveg, og de vurderte saken slik at kompetansekrav for rekkverk da kunne være en medvirkende årsak til at rekkverk på riksvegene ikke var tilstrekkelig trafikksikre.

I februar 2020 arrangert Trafikksikkerhetsforeningen derfor det første kurset i vei- og brorekkverk for rundt 30 deltakere i forbindelse med Den nasjonale Vegsikringskonferansen på Gardermoen.

Over 600 personer har til nå deltatt på kurset i to eller flere av de fire modulene som TSF har laget i nært samarbeid med Statens vegvesen.  

- Målet med kursene er sikring av kompetanse ved oppsetting, drift, vedlikehold og kontroll av rekkverk, og at kompetansen skal bidra til å heve kvalitetet på disse livreddende sikkerhetstiltakene, forklarer Tangstad-Holdal.

Vegvesenet med krav

Tangstad-Holdal er derfor også fornøyd med at Statens vegvesen fra og med april i fjor har stile krav i konkurransegrunnlaget om at entreprenør som monterer rekkverk på riksveier skal ha gjennomgått kurs for vei- og brorekkverk, avslutter Tangstad-Holdal. 

- Nå håper TSF at også fylkeskommunene og kommunene stiller de samme kravene når de utlyser sine konkurransegrunnlag på henholdsvis fylkesveiene og på de kommunale veiene, sier han.

TSF er også blant dem som kjører kurs for vei- og brurekkverk i Norge. Rekkverksnormalen og de to veilederne som til sammen utgjør regelverket for rekkverk i Norge er veldig omfattende og detaljert.

Voldsomt med informasjon

- De inneholder mer informasjon enn de fleste andre håndbøker, og har veldig mange detalj-krav. Mange av kravene er i tillegg veldig avhengige av stedlige forhold.

Rekkverksnormalen forutsetter i mange tilfeller at rekkverket skal monteres opp på ny vei etter dagens standard.

- Men realiteten er at mye av det som blir montert i Norge i dag blir montert på eksisterende vei der forutsetningene er ganske annerledes enn det som er lagt til grunn i normalen. Dette stiller store krav til kompetanse hos de som skal ta de rette valgene for at vi skal få trygge veier. Valg som kan bety forskjellen mellom liv og død.

Opphav og kilder: Pressemelding fra TSF

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109