23948sdkhjf

Moelven debuterer med elektrisk Konecranes

Moelven Edanesågen utenfor Arvika er det første sagbruket i det norske industrikonsernet som har tatt i bruk en fullelektrisk 13-tonner fra den nye E-VER-serien til Konecranes.

SNART OGSÅ I BRUK I NORGE: Elkem Bjølvefossen har en elektrisk 17-tonner i bestilling og dette vil bli den første Konecranes E-VER som tas i bruk her i landet.

Moelven Industrier er en av Skandinavias ledende leverandører av trebaserte byggprodukter med i alt 36 produksjonsselskaper i Norge og i Sverige.

Sagbruket Moelven Edanesågen AB i Edanes utenfor Arvika er et av konsernets største anlegg der hele produksjonsprosessen nå gjennomgår en totalrenovering. Da nyheten om moderniseringen ble kjent i fjor sommer opplyste Moelven at det blir deres deres største enkeltinvestering gjennom tidene, med en ramme på hele 450 millioner svenske kroner.

Les også: Moelven investerer tungt i Sverige

Har kjørt Konecranes siden 90-tallet

Ifølge Konecranes hadde Moelven Edanesågen behov for mer kapasitet og la i desember i fjor inn bestilling på sin første elektriske gaffeltruck: En Konecranes E-VER 13.6-600C med kapasitet på 13.600 kilo og en helelektrisk drivlinje som får energien fra Li-Ion-batterier som sikrer høy energieffektivitet og rask lading.

Den ble levert i mai og ifølge distriktssjef Håkan Lorén hos forhandleren N.C. Nielsen verdsetter Moelven sin nye E-VER fordi batteriteknologien og nullutslippene er helt i tråd med deres bærekraftsmål.

– Moelven kjøpte sin første gaffeltruck fra Konecranes på 90-tallet og har vært med oss ​​siden. Med den nye E-VER har Moelven 34 Konecranes gaffeltrucker på sine skandinaviske anlegg, sier Daniel Sjöstrand, salgsdirektør for Konecranes Lift Trucks.

Han fremhever at N.C. Nielsen har vært avgjørende i dette gode forholdet og legger til at forhandleren alltid har gitt utmerket støtte når det har vært nødvendig.

Stor interesse

Konecranes Lift Trucks har lenge tilbudt dieseldrevne motvektstrucker fra 10 til 65 tonn i tillegg til reachstackers opp til 46 tonn, og presenterte for halvannet år siden sine første gaffeltrucker med en helelektrisk drivlinje. E-VER-serien består foreløpig av modeller med løftekapasitet fra 10 til 18 tonn.

Les også: Konecranes går elektrisk

Geirmund Rundheim, salgs- og markedssjef Norge i N.C. Nielsen, opplyser at metallsmelteverket Elkem Bjølvefossen har en elektrisk 17-tonner i bestilling og dette vil bli den første Konecranes E-VER som tas i bruk her i landet. Til tross for at anskaffelsesprisen er betydelig høyere enn for tilsvarende dieseldrevne maskiner kan han rapportere om svært høy interesse for både de nye eltruckene til Konecranes og ikke minst de elektriske terminaltraktorene til Terberg. Mange brukere skal blant annet lenge ha sittet på gjerdet og ventet på Terbergs elektriske 4x4-utgave som snart blir lansert.

Opphav og kilder: Konecranes, N.C. Nielsen

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.105