23948sdkhjf

Midtstøl Transport AS leverer tosifret resultatmargin (som vanlig)

Det er høysesong for regnskapsresultater - og Tungt fortsetter ferden med å plukke fra toppene i våre hjemlige bransjer med lastebilleverandører og transportbedrifter.

BEUNDRINGSVERDIGE TALL: Snart 100 år gamle Midtstøl Transport AS har levert regnskapsmessige supertall hvert bidige år siden før årtusenskiftet!

Ja, kanskje til og med helt tilbake til 1929 for alt vi vet, da bestefar Midstøl startet transportvirksomheten med en 26-modell Chevrolet - men det har vi ikke uavhengig dokumentasjon på, da.

- Det handler nok om å kunne det du driver med - og drive det med lidenskap

Opp 20 millioner fra året før

Til poenget: Året 2021 endte med driftsinntekter på 144 millioner kroner for Midtstøl Transport, som er opp 20 millioner fra 2020. Det er også all time high for bedriften, selv når vi følger regnskapsårene tilbake til 1998 på proff.no.

Men stor omsetning er ikke verd så mye om ikke resultatmarginen, bunnlinjen, også henger med. Og det er altså her sørlandsbedriften virkelig imponerer. År etter år etter år (med kun 2019 som unntak i nyere tid) leveres tosifret prosenttall med god margin.

For 2021 endte Midtstøl med kronebeløpet 17,5 millioner i resultat før skatt. Det gir en resultatmargin på 12 prosent. 

Tallet Tungt referer til her er altså resultat før skatt i kroner som prosentandel av driftsinntekter. Det er riktignok et stykke fra de beste resultatene bedriften har levert - men fortsatt meget respektabelt. 

(Artikkelen fortsetter under grafikken).

2021 ser bedre ut enn 2020 for hele bransjen

Til sammenlikning har gjennomsnittet for godstransport-sektoren vært i området to til fire prosent (!), med litt variasjon fra år til år. Det er et tall som regnes for lavt i næringslivet.

Heldigvs, som vi har antydet da vi tok ut noen tidlige tall i mai - etter et 2020 som ble et ganske bra år for godstransporten - ser det ut til at også 2021 viser ytterligere bedring. Klikk på lenken.

Det store åpne spørsmålet er selvsagt hvordan resten av transportbransjen skal klare å heve seg helt opp på Midtstøl-nivå.

Hva er suksessfaktoren???

Det har vi grublet mye på, og selvsagt også spurt om flere ganger. Forrige gang var i desember i fjor, da vi pratet med Øyvind Ravnåsen i bedriften.

- Vi er heldige her i sør. Befolkningstettheten er relativt lav og vegene stort sett av bra kvalitet. Dette er en stor fordel med tanke på leveringspresisjon, svarer Øyvind Ravnåsen 

Tidligere i dag fikk Tungt tak i Rune Midtstøl selv på telefonen, som egentlig ikke kunne se noen vanskeligere oppskrift enn dette:

- Det handler nok om å kunne det du driver med - og drive det med lidenskap, mente han, på bløtt sørlandsmål.

Og en kanskje enda bedre suksessforklaring finner du mellom linjene i denne herlige reportasjen redaktør Frode Tellevik i TransportMagasinet gjorde i 2002 (den gang for 20 år siden som journalist) om MidtstølTransport.

Brødrene Rune og Frode Midtstøl er fortsatt daglig leder og styreleder, mens far Arne Midtstøl er største aksjonær i Midtstøl AS. Saken for våre abonnenter er ikke tidligere publisert på nett. 

Opphav og kilder: Proff.no, Tungt.no TransportMagasinet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094