Lynkjapp prøvekjøring: Ford F-150 Lightning
30 minutter i el-pickup-himmelen, eventuelt en mini prøvekjøring av Ford F-150 Lightning, begge er riktig betegnelse her:
Ford Norge hadde nemlig klart å skaffe en (av to i Europa) F-150 Lightning Lariat med det store batteriet. Den amerikanske første elektriske fullsize pickupen har allerede solgt i 200.000 eksemplarer i USA. Og vi fikk kjøre den med engelske skilter med tilgivelse av toll- og avgiftsdirektoratet.
2,7 tonn og 0-100 km/t på 4,5 sekunder
For med 2,7 tonn pickup som tar deg fra 0 til 100 på 4,5 sekunder er hinsides imponerende. Legg til rekkevidde på 54 mil i følge den enda strengere EPA-standarden blir det enda bedre. Så kommer kjøreopplevelsen som mest minner om luksuriøse SUVer til flerfoldige millioner, eller kanskje enda bedre.
Og alle lurer på ....
- Når kommer den?!
- Den er kun godkjent for det amerikanske markedet, svarer Ford Norges PR-sjef Anne Sønsteby, hver gang, like kryptisk, men med et lurt smil.
Men hvorfor hente en drøss journalister for å kjøre den da? Joda, den kommer nok, men de kan ikke si det, tenker undertegnede.
Oppunder 700.000
I statene koster denne (Lariat) fra 74.000 dollar, mens innstegsmodellen PRO starter på 47.000 og gromversjonen Platinum koster 97.000. Etter hva vi har hørt, og gjetter på, kan en bra utstyrt versjon med stort batteri (og bakseter) komme på ca 700.000 i Norge, men det er ubekreftet. Til sammenligning vil nye Ranger Raptor koste deg over 900.000 kroner med V6-motor med grønne skilt (og 1,4 millioner som personbil).
37 til 54 mil
Da får du en 5,9 meter lang, 2,44 meter bred (med speilene) og to meter høy pickup på 2,73 tonn. Batteristørrelsen er enten 98 eller 131 kilowatt netto, noe som skal gi en rekkevidde enten 37 eller 54 mil etter EPA-standarden.
4,5 tonn nyttelast
En elmotor på hver aksel gir firehjulstrekk med enten 452(lite batterI) eller 580 hestekrefter (stort batteri) med 775 newtonmeter. Den kan ta deg fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. På hjemmelader kan den lade med 11,3 kW for standard batteri eller 19,2 kW for det store batteriet. Hurtiglading skal gå opp til 150 kW. I USA har den tilhengervekt på 4,5 tonn og nyttelast på 885 kilo. Vi vet ikke hva tallene blir i Europa siden den ikke er godkjent her enda.
Et funfact er at dette er den første F-150 som ikke har stiv bakaksel. Det, og at den har batteripakke plassert i gulvet, gir lavere tyngdepunkt. På veien føles alt dette ekstremt komfortabelt, svært godt sammenskrudd, uten en knirkelyd og helt stille i kupeen. Der V6 eller V8-motoren ellers ville vært finner du en frunk på 400 liter.