23948sdkhjf

Ford prøvekjørt: 4,25-tonns E-Transit med bakseter

Svær elbil, mannskapsvogn, kombi, lett lastebil eller gigantisk stasjonsvogn.

ELTUNGT I HØYDEN: Ford E-Transit dobbeltkabin med høy tak er den største elbilen med bakseter vi har kjørt.

Men om du skal kalle den for en kombi, lett lastebil, elbil, mannskapsvogn eller en gigantisk stasjonsvogn får noen andre avgjøre.

4,25 tonns hva for noe?

I 2019 ble unntaksregelen med å tillate personer med klasse B-førerkort å kjøre elektrisk varebil med tillatt totalvekt på 4,25 tonn innført. Unntaket gjelder kun der den ekstra vekten utelukkende skyldes at varebilen har et alternativt fremdriftssystem, det vil si er drevet av alternativt drivstoff. I hovedsak snakker vi om batterielektriske varebiler, men varebiler som kjører på biogass eller hydrogen er også omfattet.

Så oppdaget Statens vegvesen at de innførte ordningen prematurt siden den ikke var innlemmet i EØS-avtalen, og foreslo i mai 2021 å oppheve bestemmelsen. Det møtte såpass stor motstand fra bransjen at unntaksbestemmelsen ble videreført inntil videre.

Videreført "inntil videre"

Vi spurte Mari Synnøve Pettersen i Statens vegvesen som jobber med Trafikant, Førekort og Kjøretøy om hun kunne utrede.

Innehaver av førerkort klasse B kan normalt føre motorvogn med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg. Det er gitt et unntak fra dette i førerkortforskriften for innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden.
Unntaket gjelder for motorvogn som:
a. Har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt
b. Er registrert i gruppe N 2, som definert i bilforskriften § 4 eller tidligere forskrifter om kjøretøy
c. Bruker alternative drivstoff, som definert i forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy § 5-2 bokstav k.
d. Er registrert i Norge og vilkårene er dokumentert med merknad i vognkortet eller er registrert i annen EØS-stat og dokumentasjonen på vilkårene knyttet til motorvognen foreligger på norsk, svensk, dansk eller engelsk og medbringes under kjøring.

- Den ovenfor nevnte ordningen er fortsatt videreført «inntil videre». EU-direktivet som muliggjør dette unntaket (direktiv 2018/645/EU) er fortsatt ikke innlemmet i EØS-avtalen. Samferdselsdepartementet har derfor søkt ESA om videreføring av unntaket. Status er per i dag at vi venter på tilbakemelding fra ESA, forklarer Pettersen.

Unntak fra sjåførkort

Det er i Norge også gitt unntak fra bestemmelser om kjøre- og hviletid (og dermed også bruk av sjåførkort) for biler med totalvekt inntil 4250 kg som benytter alternativt drivstoff. Det er en forutsetning at den økte vekten mellom 3500 kg og 4250 kg bare blir utgjort av det alternative drivsystemet og at transporten skjer innenfor en radius på 100 km fra det stedet der foretaket er hjemmehørende.

Men det er jo fortsatt kortleser i bilen?

Espen Markussen, Salgssjef Nyttekjøretøy hos Ford Norge forklarer videre:

- Det foreligger ikke et generelt unntak for kjøre- og hviletid for næring, hverken for denne bilen eller elektriske biler generelt. Unntaket under pkt. f) i unntakslisten for Norge gjelder elektriske nyttekjøretøy som brukes innenfor en radius av 100 km fra firmaadresse. Skal man bevege seg utenfor denne radiusen må man forholde seg til kjøre- og hviletidsregler og derfor er E-Transit 390 og 425 standard med fartsskriver.

Kvikkas

De 269 elektriske estekreftene får Transiten til å skyte fart overraskende fort, den er lettkjørt og kvikk med ryggekameraer og 360-graders kamera som gir et godt bilde på den store skjermen.

Vår bil hadde elekttronisk sladrespeil (tilvalg) med god lysfølsomhet i mørket. Kameraet til dette ligger i bakvinduet som har varmetråder, men pussig nok mangler vindusvisker og spyler på nettopp dette vinduet.

Supersmud

I lav hastighet er dette blant de mest stillegående kassebilene vi har kjørt, men på motorveien melder vindstøy og hjulstøy seg på igjen.

En tapt mulighet

Den store skjermen er en forbedring fra gamle Transit, men den kunne med fordel vært vinklet mot føreren. 


Analog viser av batterinivå er ikke godt nok. Ekstra ig på en elbil er å gi en god visning av batteriprosent, forbruk og estimert rekkvidde, men det finnes hverden i instrumentpanel eller på den store skjermen. Det utgjør en tapt mulighet når skjermen er såpass stor.

Fra 20 til 32 mil

Rekkevidden for denne versjoner er oppgitt til 28, 6 mil. Forbruket vårt ifølge kjørecomputeren varierte fra 2,1 kWt per mil til 3,3 kWt per mil. Det vil med batterikapasitet på netto 68 kWt tilsvare en rekkevidde fra 20 mil til 32 mil. Opplevelsen er at den faktisk går så langt som WLTP-tallene sier (i sommervær) om du ikke har mye belastning eller tung høyrefot.

Masse plass

En "2-tonns" Transit med bakseter kan beskrives som en gigantisk stasjonsvogn, eller det vi kalte kombi for en del år tilbake. Uansett får du masse plass til folk og utstyr og med ekstra høyt tak er det full ståhøyde ved baksetene. Varerommet måler 8 kubikkmeter på denne, men du må besinne deg til å laste maks 1,4 tonn (medregnet fører).

Baksetene i seg selv er av den enkle typen, men helt greie å sitte i. Skyvevindu for passasjerene er også relativt normalt på slike vogner, men her var de unødvendig tråkke og med plastikkdeksler som løsnet da vi skulle lukke dem.

Ford E-Transit Trend "dobbeltkabin" m høyt tak L3
Kjøretøygruppe: N2 / V2
Avgiftsklasse: 101 Lastebil
Effekt: 269 hk
Dreiemoment: 430 Nm
Fremdrift: RWD
Totalvekt: 4250 kg
Nyttelast: 1455 kg (m fører)
Batteri: 68 kwt (netto)
Rekkevidde: 286 km oppgitt WLTP
Hurtiglading: Opptil 115 kW
Seter: 5(kan få med 6)
Høyde: 2773
Bredde: 2059
Lengde: 5981
Pris fra: 595.700 kr
Pris kjørt: 657.168 kr

Opphav og kilder: Tungt.no, Ford Norge, Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094