Volvo-nyhet: Helt ny og helt elektrisk aksling
STRØMTUNGT: Det skjedde selvsagt i Hannover i dag, under IAA, og det fantasifulle navnet er "E-axle".
Poenget: Det blir mulig å ha flere batterier på lastebilen ved å integrere motor og girkasse i bakakslingen.
Flere batterier betyr lengre rekkevidde, noe som gjør det mulig for langtransport å kjøre elektrisk.
Og: På brenselcelleelektriske lastebiler, som blir introdusert mot slutten av dette tiåret, vil den ledige plassen være nyttig til installasjon av andre komponenter.
– Dette er et gjennombrudd for elektriske lastebiler og et tydelig signal om at det kommer til å bli et stort behov for offentlige hurtigladere for tunge lastebiler i nær fremtid, spesielt langs hovedveiene, sier Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management i Volvo Trucks.
MEN, lansert i dag betyr ikke tilgjengelig i morgen.
Volvo Trucks starter serieproduksjon av lastebiler med "E-axle" først om noen år. Den vil da gå i tillegg til dagens batterielektriske lastebilmodeller.
– Vi fortsetter med våre batterielektriske lastebiler som allerede er i produksjon. De dekker allerede et vidt spekter. Innen "få år" får vi den nye E-axle i tillegg for kunder som operer lengre ruter enn i dag, fortsetter Jessica Sandström.
Volvo Trucks understreker at de har en tredelt strategi for å nå null utslipp;
- batterielektrisk,
- brenselcelleelektrisk
- forbrenningsmotorer som kjører på fornybart drivstoff som biogass, HVO eller grønt hydrogen (som vel ikke er null utslipp, da)
Opphav og kilder: Pressemelding fra Volvo