23948sdkhjf

Nye Veier halverer og sikter mot prisforsinket E39-konkurranse i 2023

Dramatiske prisøkninger på veibygging gjorde at konkurransen, som var planlagt nå i september, ble utsatt på ubestemt tid.

TUNGT HALVVERT: For å få konkurransen ut i markedet, deler nå Nye Veier strekningen E39 Mandal-Lyngdal i to, og sikter mot konkurranseutlysning til våren.

Nye Veiers opprinnelige planer var å ta ut hele strekningen fra Mandalskrysset (Lindland) til Lyngdal øst (Herdal) i markedet allerede i september i år.

På grunn av dramatiske prisøkninger på sentrale innsatsfaktorer i veibygging, ble konkurransen imidlertid utsatt på ubestemt tid. Nå deles denne strekningen i to, og den østlige delen klargjøres for å sendes ut i markedet neste år.

- Vi forventer at priser på viktige innsatsfaktorer flater ut og går noe ned. Det gjør at vi ønsker å gå ut i markedet med dette prosjektet før neste sommer, sier Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland.

Hun opplyser at strekningen lenge har hatt status som prioritert for utbygging, og scorer godt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

Den ti kilometer lange strekningen fra Mandalskrysset til Blørstad har i mindre grad store konstruksjoner sammenlignet med parsellen vestover fra Blørstad til Herdal, hvor det er planlagt tunneler og en stor bru over elven Audna.

- Dette er en mindre kostnadskrevende og mindre komplisert strekning, sier Aanesland.

Dermed fortsetter utbygging av E39 vestover fra Mandalskrysset etter konkurranse. Totalt er strekningen fra Mandalskrysset til Herdal i overkant av 25 kilometer lang. 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Nye Veier

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141