Inn(e) med dieselelektrisk: Liebherr LTC 1050-3.1
Dieselelektrisk, HVO-elektrisk eller hybrid. Uansett hva man kaller det så kan Liebherr snart levere mobilkran som jobber utslippsfritt:
Prototypen av den dieselelektriske Mobilkranen LTC 1050-3.1 er nå under testing hos Liebherr-Werk Ehningen GmbH. Når den leveres i 2023 kan maskinen jobbe elektrisk, mens transportetappene gjøres med forbrenningsmotoren. Den kompakte 50-tonneren kan dermed passe inn på «null-utslipps-anlegg», dersom ikke kontraktsreglene hindrer maskinene fra å ha forbrenningsmotor. Liebherrs ønske er å tilby en kran som yter like mye som en konvensjonell kran, men som har muligheten til å jobbe elektrisk.
- Denne er definitivt aktuell for Norge, og det er allerede solgt 5 maskiner for levering til Norge i 2023, forteller Thomas Bohlin, daglig leder i Ing. Hans P. Øen AS.
Mulighet for nullutslipp
Steg V-motoren yter 326 hestekrefter og kan kjøres på HVO. Når maskinen kommer frem til byggeplassen brukes enten forbrenningsmotoren, eller den elektriske. Åpenbare fordeler med el-drift er null utslipp og mindre støy. Oppdrag innendørs kan være et bruksområde.
Samme ytelser
Det nye elektriske drivverket har en el-motor på 72 kilowatt koblet til den eksisterende hydraulikkpumpa og gir omtrent de samme ytelsene som den sekssylindrede dieselmotoren under krandrift. I forhold til den konvensjonelle LTC 1050-3-1 er det bare el-motoren, fordelings-gir og kontrollutstyret som er forskjellen.
125 ampere
Fra diesel-hydraulisk til elektro-hydraulisk trenger man en 125 amperes kurs, men den kan også jobbe med 63-ampere med redusert hastighet. Alternativt kan maskinen drives med en ekstern batteripakke. Oppsettet på den dieselelektriske mobilkranen har 36-meters teleskopisk bom og den kan leveres med RemoteDrive for fjernstyring samt høyde-justerbar førerhytte.
Opphav og kilder: Liebherr / Ing. Hans P. Øen AS