23948sdkhjf

Bauma 2022: Bomags førerflørt

Hvor nærme kan du komme et dataspill i en anleggsmaskin i den virkelige verden?

Bomag på Bauma 2022: Ny førerhytte, nye valser og nye digitale løsninger. Her skal føles som om du bruker en smarttelefon og det flørtes hemningsløst med valseføreren:

Den nye førerhytta myCockpit

Når Bomag ruller ut nye BW 154 og BW 174 pivotstyrte tandemvalser på Bauma 2022 får vi også se den nye førerhytta myCockpit. Den høres mer ut som en app enn en førerhytte kanskje, men det er vel nettopp det som er poenget tenker vi. For her skal du kunne velge mellom tre intuitive styrekonsepter; Enten med berøring, innovativ roterende trykknapp eller klassisk styrespak.


Nå er det valseføreren som bestemmer hvor mye digital komfort de vil ha på jobben og det skal være like naturlig som å bruke en smarttelefon ifølge Bomag. Foto: Bomag

Smart digitalisering

En 10-tommers HD-berøringsskjerm med intuitiv menynavigasjon og tydelige visualiseringer, skal gi full kontroll over alle funksjoner. Berørings-styring er Bomags smarte svar til den pågående digitaliseringen innen veibygging sies det, men fortsatt kan Bomags nye maskiner styres som tidligere, sånn for å ikke miste de mest ...kremt, erfarne førerne.

 Egne førerprofiler

Den nye roterende trykknappen på kontrollspaken tillater sikker navigasjon og valg av funksjoner i displayet. Hver fører kan konfigurere standardsettinger og kontrollere alle funksjoner via berøringsskjermen ved å lage egne førerprofiler. Som eksempel har maskinene nå en forhåndsinnstilling for lastebilsjåfører som gjør maskinlasting og transport enklere.


Siden knappen som låser opp sitteposisjonen er integrert i styrehjulet, slipper føreren å slippe taket for å endre posisjon. Foto: Bomag

 Førerluksus

Siden knappen som låser opp sitteposisjonen er integrert i styrehjulet, trenger ikke føreren å slippe taket for å endre posisjon. Fører-plattformen, inkludert funksjonene i armlenet, kan snus 180 grader til høyre og 75 grader til venstre. Et luftdempet førersete med elektronisk vektjustering, aktiv seteventilasjon og oppvarming er også tilgjengelig som tilvalg. 

 Intelligent ventilering

Større glassflater som går lengre ned enn tidligere skal sikre god sikt og sikkerhet. Selv med vinduet lukket kan føreren se kanten på trommelen fra en sidestilt sitteposisjon, forteller Bomag. I tillegg er et intelligent ventilasjonssystem på plass som skal sørge for optimalt klima i hytta og hindre dugg. Oppbevaringsrom, en egen plass for lunsjboksen og koppholdere er på plass. Det er også USB-port for lading.

 Automatisk regulering

Nye BW 154 og BW 174 er tilgjengelige i flere versjoner med en mengde utstyr, med arbeidsbredde på 1500 eller 1680 mm og en operativ vekt fra 7,1 til 9,8 tonn. Tre teknologivalg; Asphalt Manager 2, Vibration eller TanGO4 (split drum oscillation) er tilgjengelig. Å styre Asphalt Manager har også blitt enklere ved at den automatisk regulerer amplituden eller dens effektive retning avhengig av det valgte asfaltlaget og på den måten oppnår den optimal kompakteringskvalitet med minimalt med overkjøringer. Funksjonen Ecomode gjør kompakteringen så effektiv som mulig, men de som er interessert i enda mer miljøvennlige løsninger kan utstyre valsene med Ecostop eller hybridteknologi.

Opphav og kilder: Bomag

KLIKK for alle artikler i AnleggsMagasinet GULL.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08