23948sdkhjf

Skjær i sjøen for Hyundais hydrogenlastebiler i Europa

Hyundai lastebiler er ikke spesielt godt kjent i Norge - men det kunne de vært om Hyundai hadde valgt Norge i stedet for Sveits som lanseringsland for hydrogenbilene sine.

DYR HYDROGEN: Jeg minnes vi så koreanske Hyundai Xcient første gang på IAA i 2018. Ganske så eksotisk og fremtidsrettet.

Men Hyundai proklamerte i 2019 - og leverte allerede i slutten av 2020 - de første bilene til det som er planlagt å være en svært flåte i Sveits innen 2025. Ambisjonen er 1600 biler ved det tidspunktet.

Ifølge et sveitsisk bransjeblad ser dette prosjektet nå ut til å ha bremset kraftig, og informasjonen skal stamme fra kunder som ikke får biler de har bestilt.

Hyundai har med prosjektet også lansert en ganske avansert "betale-per-bruk" løsning for bilene (men som delvis har utløst kritikk for både lav rekkevidde og få fyllestasjoner). Og om vi forstår rapportene rett har det vært planlagt for avtaler med hele åtte års varighet med fast pris på drivstoffet - som kan være litt vanskelige å overholde...

Det er altså fortsatt uklart akkurat hvor kraftig Hyundai bremser i Sveits og hvor lenge det varer, men hovedårsaken kan se ut til å være "ekstremt fluktuerende energipriser".

Og ikke minst mangel på såkalt grønn hydrogen. Hydrogen får som kjent fargebetegnelse ut fra hvor lite miljøuvennlig den produseres - og Sveits har satt strenge krav til fargen på hydrogenet.

Men like strenge er man visstnok ikke i Tyskland, der får hydrogenbiler angivelig støtte uansett hydrogenfargen. Les mer om det hos electrive.com her.

Som betyr at produksjonen av Hyundais Xcient kan havne der i stedet for. Eller kanskje i Norge etter hvert? 

Les også artikkelen: Hyundai Motor Company sendte nylig de ti første XCIENT Fuel Cell-bilene til Sveits

Opphav og kilder: artikler i diverse europeiske fagblader

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062