PostNord Q3: Driftsresultatet ned 80 prosent
Konsernets driftsresultat (EBIT) på MSEK 65 er ned 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det akkumulerte på MSEK 377 millioner er en nedgang på 78 prosent.
Konsernets resultatnedgang kan ifølge PostNord hovedsakelig tilskrives selskapets danske virksomhet og Direct Link-virksomheten. I tillegg ble resultatet negativt påvirket av økte kostnader som følge av den utfordrende verdenssituasjonen.
Sammenlignet med tredje kvartal i fjor falt konsernets pakkevolumer i Q3/2022 med 4 prosent mens brevvolumene falt med 11 prosent.
«Den tilpasningen av virksomheten som PostNord startet i begynnelsen av 2022, fortsetter og er blitt gradvis intensivert. Vi handler kraftfullt her og fortsetter justeringer av prisene på våre produkter og tjenester, samt drivstofftillegg på transporter», skriver konsernsjef Annemarie Gardshol i PostNords Q3/2022-rapport.
Les også: PostNord Q2/2022: Fortsatt dramatisk nedgang i resultatet
Fortsatt negativt resultat i Norge
Den norske virksomheten til PostNord omsatte i tredje kvartal for MSEK 1.261, en økning på 3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen etter årets ni første måneder oppgis til MSEK 3.863 som er en svak økning på 1 prosent.
Driftsresultatet på minus 53 millioner svenske kroner i tredje kvartal er en forverring fra minus 48 millioner i fjor. Akkumulert etter tredje kvartal er driftsresultatet til den norske virksomheten på minus 51 millioner svenske kroner mot minus 18 samme periode i fjor.
I en pressemelding fra PostNord AS uttaler adm. direktør Robin Olsen seg tilnærmet identisk med det han gjorde etter andre kvartal:
– Vi ser en negativ volumutvikling på ca. 10 prosent målt i antall pakker i Norge mot i fjor. Dette skyldes at samfunnet har åpnet mer opp, hvor folk igjen tar i bruk fysiske butikker og kjøpesentre fremfor å handle på nett. I tillegg ble resultatet påvirket sterk kostnadsvekst spesielt innen økte energipriser og bilkostnader som har hatt en negativ påvirkning på kvartalsresultatet kombinert med planlagte oppstartskostnader i forbindelse med nye terminaler i Bergen, Kristiansand og Drammen, sier Olsen.
Opphav og kilder: PostNord