23948sdkhjf

GreenCargo-exiten: Tregere vekst kan bety endringer for godsterminalene

Bane NOR vurderer igjen ny terminalmodell i lys av GreenCargos varslede exit.

TUNG ETTERSPØRSEL: Etter at GreenCargo annonserte at de legger ned i Norge, har Bane NOR vurdert konsekvensene av eventuell tregere vekst i etterspørselen av gods på bane.

I 2021 var det en oppgang på 12 prosent i etterspørselen av gods på bane, og det er i følge Bane NOR potensiale for vekst opp mot 30 prosent. I dag er det flere operatører på godsterminalene, og Bane NOR mener at det gir dårlig utnyttelse av sporene som hindrer økt vekst. Dette skriver NHO Logistikk og Transport.

Ikke er ønsket av dagens godsoperatører

Bane NOR har hatt samtaler med godsoperatørene over et par år for å finne ut hvordan de kan få bedre sikkerhet og økt kapasitet med flere operatører, uten at det har ført til den ønskede forbedringen. Som en konsekvens har Bane NOR sett på å overta driften i egen regi. Deres opplevelse er at dette ikke er ønsket av dagens godsoperatører.

Dialog med operatørene og speditørene

Bane NOR mener at GreenCargo-exiten fra det norske markedet gjør at veksten i etterspørselen av gods på bane ikke kommer så fort som antatt. Dette er en endring i markedet som Bane NOR må vurdere konsekvensene av. Derfor ønsker de en dialog med operatørene og speditørene for å se om det er mulig å forbedre dagens modell og få mer kapasitet. Dette kan blant annet bety endringer i tilgangsavtalen for godsterminalene.

Opphav og kilder: NHO Logistikk og Transport

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125