Hyundai på Bauma: Hydrogen-graveren skal i produksjon
Hyundai satser tungt på hydrogen fremover forteller de på Bauma 2022:
Det var ikke uten grunn at Hyundai Construction hadde med seg sin hydrogendrevne personbil Nexo på sitt Bauma-stand. For med erfaring fra bilene ix35, Nexo og deres prøveprosjekt med hydrogendrevne lastebiler i Tyskland (Xcient) skal teknologien finne veien til anleggsmaskinene, om noen år vel og merke.
Noe skalert opp i forhold til personbilene må løsningen også bli, noe som forklarer den kantete formen til prototype-hjulgraveren. Det må til for å få plass til tankene med hydrogen i tillegg til resten. Det er spesialdivisjonen Hyundai Mobis som står for brenselcelleteknologien, her som i personbilene.
Prototypemaskinen HW155H er laget i Ulsan i Sør-Korea og skal vise hva som kommer og Hyundais ekspert tror løsningen fortsatt er er tre til fem år unna (selv om Hyundai i en pressemelding fortalte om lanseringer allerede i 2023).
Men det bekreftes at det skal i produksjon.
Flere utfordringer
De største flaskehalsene er sikkerhet, regulering/lovgivining, fylling og utbygging av fyllestasjoner (eller mangelen på). Ser man bort i fra utfordringen med å produsere hydrogenet (som er en reel utfordring både ift energibruk og CO2-utslipp) så vil en slik maskin slippe ut kun vanndamp.
Utviklingen har foregått fra 2020 da Hyundai Construction Equipment ble enige med Hyundai Motors og med spesialdivisjonen Hyundai Mobis. Det skal føre til hydrogendrevne gaffeltucker og medieum/store gravemaskiner de neste årene.
Produksjef for Hyundai Construction Europe, Gert Peeters, er bekymret for at hydrogen blir glemt siden utviklingen på batterielektriske biler er kommet så langt og har stor tro på hydrogen fremover.
- Vi tror at hydrogen-drevne kjøretøy vil være mer kostnadseffektive enn batterielektriske og dieseldrevne kjøretøy i fremtiden.
Les også: Hyundai skal lansere hydrogen-drevne anleggsmaskiner i 2023