AF Offshore Decom: Største i sitt slag
Det største resirkuleringsoppdraget i sitt slag pågår nå i Vats, Rogaland. Et 235 meter langt produksjonsskip (FPSO) på opprinnelig 25 000 tonn skal kuttes opp, renses og kildesorteres. Minst 97 prosent av skipet skal gjenvinnes i følge AF Offshore Decom.
Første gang
Dette er første gang et produksjonsskip vil bli gjenvunnet i Norge. Shell UK har vært operatør for produksjonsskipet som tidligere ble benyttet til å produsere olje og gass fra Curlew-feltet på britisk sektor i Nordsjøen. Oppdraget med å gjenvinne skipet ble tildelt AF Offshore Decom og inkluderer prosjektering, forberedende arbeider, demontering og gjenvinning. Metoden for å få skipet på land (float over – float- in) har aldri vært brukt i så stor skala noe sted i verden.
- Et veldig komplekst logistikkprosjekt med betydelige marine operasjoner med mange ulike fagmiljøer og samarbeidspartnere, kommenterer Lars Myhre Hjelmeset, konserndirektør for offshore i AF Gruppen.
Shell UK har vært operatør for produksjonsskipet Curlew (FPSO). Curlew har tidligere vært benyttet til å produsere olje og gass på britisk sektor i Nordsjøen. Curlew er 235 meter langt og veier ca 25 000 tonn. Foto: AF Gruppen/Woldcam
Ble løftet på land
Produksjonsskipet ble fraktet til anlegget på AF Miljøbase Vats i Rogaland i 2020. Her er det gjennomført forberedende arbeider. I uke 45 ble skipet løftet opp på land i den den største enkelt innlastningen av et produksjonsskip som er gjennomført på denne måten.
Kildesortering
Kildesortering av offshoreinstallasjoner og skip er en viktig del av det grønne skiftet. Her har norsk industri og ingeniørkompetanse utviklet løsninger som ligger i front internasjonalt. Dette er sirkulær økonomi i praksis fordi det meste fra skipet kan utnyttes som råstoff i ny produksjon. Stålet blir benyttet som armeringsjern i nye bygg. Farlig avfall blir tatt hånd om og deponert på en forsvarlig måte.
Opptrapping nødvendig
Avvikling av offshoremarkedet har et stort uutnyttet potensial globalt, med ca. 10.000 operative driftsplattformer. Nordsjøen har alene et betydelig potensial med en forventning om at mer enn 900.000 tonn toppdekk skal fjernes i perioden 2020 til 2029. Dette gjelder britisk, norsk, dansk og nederlandsk sektor. Basert på dagens årlige dekommisjoneringstakt av plattformer innebærer det at det vil ta operatørene ca. 100 år å gjenvinne dagens elementer ifølge AF sine eksperterdenne typen tjenester. Derfor er det nødvendig med en ytterligere opptrapping av tempoet, noe som vil føre til økt etterspørsel etter .
70 prosent
AF Offshore Decom har de siste årene oppnådd en kildesorteringsgrad på 94 % av konstruksjonene for gjenvinning, hvor metall er hovedkomponenten. Gjenbruk av stål har 70 % mindre utslipp av CO2 enn malmbasert produksjon, som tilsvarer en utslippsreduksjon på 1 kg CO2 per kilo gjenvunnet stål. I 2020 har AF Offshore Decom revet og tilrettelagt for gjenvinning av 22 000 tonn stål, med tilsvarende reduksjon av alternative CO2-utslipp på 22 000 tonn i følge AF Gruppen.
Opphav og kilder: AF Offshore Decom