23948sdkhjf

Nybil: Arne Olsbakk Transport med ny Volvo FH500

TUNG NYBIL: Økonomi og miljø var sentralt da Koppang-bedriften Arne Olsbakk Transport gikk til innkjøp av den nye trekkvognen. En Volvo FH500TC 6x4.

På Koppang i Stor-Elvdal, et steinkast fra Rv 3, har bedriften kontor, verksted og storbilvask. Flåten består av 12 biler, og totalt er det 12 faste sjåfører.

Nå er det sjåfør Bjørn Egil Hansen som har fått seg ny trekkvogn.

- Hvorfor ny bil nå?

- Dette var bestemt for en tid tilbake da den gamle Scania R580 var 6,5 år gammel og hadde gått nærmere 800.000 kilometer. Med dagens servicekostnader blir det alt for kostbart å ha eldre biler der det blir mye påkost til tider, sier daglig leder Arild Olsbakk.

Les også disse Olsbakk-sakene:

Olsbakk kjemper for like konkurransevilkår

- Vi tror FT-programmet vil åpne øynene hos flere transportkjøpere rundt om i landet, sier Arild Olsbakk.

Brøytesjåfør: Første turen etter ulykken

Jeg kikker på Fredrik. – Første turen med plog igjen. Ser du frem til det? – Ja, jeg ser ikke noe problem med det.

Bilen ble bestilt i oktober 2021, med levering høsten 2022. Leveringstiden var som planlagt, men Olsbakk tror det blir verre fremover nå når leveringstidene går opp mot to år. 

- Hvorfor ble valget en Volvo?

- Vi valgte Volvo denne gangen da vi hadde tro på den nye bilen. Vi har også et fungerende serviceapparat i ruten vi kjører, og det er viktig for oss, sier Olsbakk

- Men hvorfor en FH500?

- Den størrelsen ble valgt med tanke på økonomi og miljø. Dieselkostnadene nå er enorme, og jo mer riktig motorstørrelse vi kan bruke jo mer kan vi spare.

For Olsbakk var pris, leveringstid, service og ettermarked viktig da de skulle kjøpe den nye bilen. Den skal gå med råstoff og ferdigvarer for Felleskjøpet, hovedsakelig mellom Østlandet og Trøndelag. Bilen skal dra en Vangs Walking Floor.

- Volmax er flinke til og følge opp i prosessen og ikke minst i ettertid. Dette blir mer og mer viktig for at alt skal være så optimalt som mulig til enhver tid, sier Olsbakk.

Denne bilen er en av to nye som Arne Olsbakk Transport har fått denne måneden. Den andre er tridem og har tankpåbygg vi har flyttet over og pusset opp på eget verksted (bildet under).

Vanskelig å få riktig dekning

Arne Olsbakk Transport kjører transportoppdrag innen landbruk, tømmer, anlegg og renovasjon. Men hvordan går det egentlig med Koppang-bedriften nå?

- Hvordan møter dere leverandørers prisøkninger, og hvordan kompenserer dere med prisøkninger på egen tjenester?

- Vi har i hele år gjort det vi kan for å innhente de faktiske kostnadene som har blitt tråkket over hodet på oss. Dette er utfordrende både for transportører og transportkjøper. Det viktigste i vår bransje, som har lav fortjeneste med store kostnader, er å hele tiden få dette så riktig som mulig. Det er tilnærmet umulig så lenge alle kostnader vi skal bruke er historiske allerede dagen etter. Det snur så fort at det er vanskelig å få riktig dekning på de faktiske kostnadene, sier Olsbakk.

- Arbeidskraft og rekruttering i et stramt marked – får dere nok sjåfører?

- Vi har en meget god arbeidsgjeng som vi er stolte av. Vi har også to lærlinger inne, så rekruteringen ser ut til å være stabil for vår del per i dag. Men ingen vet hvordan dette blir, og vanskeligere blir det fremover med den store mangelen som er, sier Olsbakk.

- Hvordan har konkurransebildet utviklet seg for dere de siste par årene?

Det har for vår del vært ganske likt de siste årene. Men kjøpekraften ønskes jo lavere sies det, så da sier det seg vel selv hva vi har i vente. Jeg vil tro noe av det vi driver med blir påvirket av det, men jeg håper det meste holder seg normalt fremover.

- Hvordan har den økonomiske utviklingen til bedriften vært det siste året?

- Omsetningen har økt litt, men det synes helt klart at vi er i en presset bransje med mye større kostnader enn hva som er kalkulert. Vi er heldige som har flere kunder som ser utfordringen og er med på å løse dette så godt som mulig. Ut fra budsjett så er vi i rute på omsetning, men noe lavere resultatmargin enn vi håpet.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078