23948sdkhjf

Verdalskalk: Første i Norge med 66-tonns elektrisk Scania

Nå skal en Scania 45P settes i normal drift mellom bruddet og havna med 66-tonntotalvekt.

TUNGT OG KORT: Verdalskalk blir først i Norge med 66-tonn elektriske Scania 45P, skriver Norsk Scania i en pressemelding.

Nord-Europas største aktive kalkbrudd, kjent som Tromsdalen, ligger i dalføret 250 moh og 21 km øst for Verdal havn.

Mellom bruddet og havna kjører Verdalskalk 1.5 million tonn kalk årlig. Driften går i to skift mellom klokken seks om morgenen og elleve på kvelden på en 42 km lang rundtur.

Har beste sjåførvurdering

Verdalskalk har i lengre tid kjørt med karakter A på sjåførvurderingen. Det vil si at sjåførene har kjørt så effektivt og brukt så lite drivstoff som mulig.

Nå ønsker Ketil Aksnes,driftssjef hos Verdalskalk, å ta miljøtiltakene ett steg lengre med et elektrisk vogntog.

- Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil i tungbil segmentet med inntil 66 tonn, hevder Ketil Aksnes.

Bruddet har en målsetning om å være en aktiv bidragsyter mot det grønne skiftet.

- Å få arbeide hånd i hånd med Scania og være Pilot-Partner gir oss en unik mulighet til å komme i gang med dette. Og vi ser at vår kjøretrasse er utmerket med tanke på uttesting av regenerering.

Lader på vei ned

Scania45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalenmed full last på bil og henger ned til havna.

På vei ned vilsjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen utenlast.


Det blir montert egen superladestasjon på havna og Verdalskalk må påberegne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift. Ladetiden er estimert til 15 – 20 min hver gang. Foto: Scania

- Det er viktig å komme i gang med også de tunge elektriske bilene. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etterhvert som teknologien er klar, forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing & Branding Director i Norsk Scania.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Norsk Scania

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11