Verdalskalk: Første i Norge med 66-tonns elektrisk Scania
TUNGT OG KORT: Verdalskalk blir først i Norge med 66-tonn elektriske Scania 45P, skriver Norsk Scania i en pressemelding.
Nord-Europas største aktive kalkbrudd, kjent som Tromsdalen, ligger i dalføret 250 moh og 21 km øst for Verdal havn.
Mellom bruddet og havna kjører Verdalskalk 1.5 million tonn kalk årlig. Driften går i to skift mellom klokken seks om morgenen og elleve på kvelden på en 42 km lang rundtur.
Har beste sjåførvurdering
Verdalskalk har i lengre tid kjørt med karakter A på sjåførvurderingen. Det vil si at sjåførene har kjørt så effektivt og brukt så lite drivstoff som mulig.
Nå ønsker Ketil Aksnes,driftssjef hos Verdalskalk, å ta miljøtiltakene ett steg lengre med et elektrisk vogntog.
- Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil i tungbil segmentet med inntil 66 tonn, hevder Ketil Aksnes.
Bruddet har en målsetning om å være en aktiv bidragsyter mot det grønne skiftet.
- Å få arbeide hånd i hånd med Scania og være Pilot-Partner gir oss en unik mulighet til å komme i gang med dette. Og vi ser at vår kjøretrasse er utmerket med tanke på uttesting av regenerering.
Lader på vei ned
Scania45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalenmed full last på bil og henger ned til havna.
På vei ned vilsjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen utenlast.
Det blir montert egen superladestasjon på havna og Verdalskalk må påberegne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift. Ladetiden er estimert til 15 – 20 min hver gang. Foto: Scania
- Det er viktig å komme i gang med også de tunge elektriske bilene. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etterhvert som teknologien er klar, forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing & Branding Director i Norsk Scania.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Norsk Scania