Dieselluksus: Mercedes-Benz Geländewagen 400d
DIESEL BØRSTRAKTOR I ÅR? Geländewagen 400d er en miks av deilig dieselmotor, stigerammekonstruksjon, retrodesign, rå terrengegenskaper, seter i napaskinn, digitale instrumenter og 64 fargers komfortbelysning.
Feltvogn, børstraktor, G-wagen, G-klasse eller Geländewagen, den har mange kallenavn den ikoniske terrengbilen med stigereamme som ble utviklet i Graz fra 1972.
Om den lever videre? Ehhh ja..for det første er etterspørselen så høy at om du leverer inn en bestilling i dag, er forventet levering i løpet av 2024.
Og at den kommer til å leve videre skal Mercedes-Benz sørge for ved å tilby den som elektrisk om noen år, noen sier i 2025.
Ingen volummodell
Til og med november 2022 var det nyregistret 42 G-Klasse på grønne skilt og 5 stk på hvite skilt. I 2021 ble det registrert 47 varebiler og 10 personbiler og i 2020 ble tallene henholdsvis 57 og 7.
I tillegg ble det bruktimportert 115 stk i 2021 og til med november 2022 er det blitt importert 42 G-Klasser (da har vi tatt med varebiler og personbiler).
Den ikoniske G-vogna blir bare bedre og bedre, på alle måter unntatt det med forbruk.Foto: Fredrik Saugstad
Napaskinn og 64 fargevalg
Her befinner oss i en luksuriøs SUV omgitt av napaskinn, digitale instrumentskjermer og komfortbelysning med 64 fargevalg. Under panseret kan man så vidt høre en dempet knurring fra en av de beste dieselmotorene vi vet om, OM656.
Mercedes sin treliters diesel-rekkesekser som også står i G350d har i G400d fått mer effekt. Forskjellen er ikke enorm, men den er der med økt motoreffekt fra 210 kW mellom 3400 og 4600 o/min til 243 kW mellom 3600 og 4200 o/min, altså mer effekt og med lavere turtall.
700 newtonmeter
Dreiemomentet er økt med hele 100, fra 600 til 700 Nm og den er blitt et sekund raskere fra 0 til 100. Rekkesekseren maler stille og rolig, men når vi ”trår til” ut på motorveien er det en deilig overbevisende kraftpakke.
Den adaptive demperreguleringen tilpasser seg kjørestilen, understellet og den elektromekaniske styringen fungerer svært godt på landeveien og imponerer på dårlig vei. Støynivået er hele tiden godt dempet og gearkassen er fortsatt den svært gode 9G-Tronic-automaten som også bidrar til komfortinntrykket.
Stigeramme, uavhengig forstilling og stiv bakaksel gir en overraskende komfortabel bil uansett underlag egentlig. Foto: Fredrik Saugstad
Jålete
Apropos komfort, du får setevarme i alle setene, massasje (med mange valg) i setene foran, navi med live trafic, digitalt instrumentpanel, Mbux, touchpad og det gedigne stereoanlegget fra Burmester. Jålete eller ikke, under all luksusen har du stigeramme, 4Matic kontinuerlig firehjulstrekk med 40/60 fordeling og tre innsjaltbare differensialsperrer med 100 prosent sperrevirkning og noen imponerende terrengegenskaper.
Pluss:
Komfort
Design
Motor
Minus:
Pris
Leveringstid
Kjørekomfort, sittekomfort og ergonomi er i toppklasse, og det bør den vel være med den prislappen. Foto: Fredrik Saugstad
Tøft og dyrt
Vi vi fikk kjøre en G400d i Obsidian black metallic med svarte detaljer. Tøfft! Og dyrt! Prisen har passert to millioner for lengst og vi får vel skylde litt på vårt herlige land her, for prisen for baksetene er på 500.000 kroner. Så mange velger selvsagt varebilregistrering.
Mercedes-Benz G400d
Motor: 3-liter rekkeseks diesel
Effekt: 330hk
Dreiemoment: 700 Nm
Gearkasse: 9G-Tronic
0-100 km/t: 6,4 sek
Firehjulstrekksystem:
Vadedybde: 70 cm
Forbruk: 1 - 1,1 l/mil
CO2: 280-288 g/km
Lengde: 482 cm
Bredde: 193,1 cm
Høyde: 196,4 cm
Varerom: 667 liter
Varerom setene lagt ned: 1941
Lastelengde varegulv:
Egenvekt m. fører: 2,451 tonn
Tilhengervekt: 3,5 tonn
Tillatt vogntogvekt: 6,65 tonn
Tillatt nyttelast m.fører: 699 kg
Pris testbil: 2.284.424 kr
Pris fra: 2.107.900 l
Pris varebil: 1.591.000
Opphav og kilder: Tungt.no