23948sdkhjf

Narvikterminalen: Kapasiteten økt med 50 prosent

I forrige uke åpnet en opprustet og utvidet Narvikterminal. Med 50 prosent kapasitetsøkning er det lagt til rette for en fortsatt vekst i både malm- og godstransporten fra en godsterminal som også kommer Forsvaret og våre allierte til gode.

Bakgrunnen for utvidelsen er den store og økende godstrafikken mellom Sør- og Nord-Norge. Både Nordlandsbanen og Ofotbanen er svært viktig for denne trafikken, og Narvikterminalen har i flere år vært overbelastet i perioder.

Den kombinerte malm- og godsterminalen i Narvik har opp gjennom årene blitt utvidet flere ganger, og den siste – som startet opp for et drøyt år siden og hadde en kostnad på ca. 330 millioner kroner – har resultert i at den totale kapasiteten har økt fra dagens nivå på ca. 70.000 TEU til over 100.000 TEU.

Det gjør at terminalen nå vil kunne håndtere to ankommende tog i timen, og ikke lenger være overbelastet i timene rundt midnatt.

Les også: Åpner for godstog fra Narvik til Asia

Nytt lastespor og bilterminal

Bane NOR opplyser at utvidelsen omfatter ny sporvifte/sporanlegg ved innkjøring til terminalen og et nær 600 meter langt nytt lastespor med utvidet lastegate på 8.000 kvm.

Det er også blitt etablert en ny bilterminal med to spor, enderampe og oppstillingsområde på 7.000 kvm. Bilterminalen ligger på et eget område som gjør at det ikke skal bli konflikt mellom bilhåndtering og annen aktivitet i lastegater, slik tilfellet har vært tidligere.

Til sommeren ferdigstilles også et nytt vognverksted med gjennomgående spor. Ifølge Bane NOR vil vedlikeholdet av vogner da kunne skje langt mer effektivt enn i dag. Det vil også frigjøre mer sporplass til hensetting/parkering da det ikke blir så mange vogner med feil stående å vente på plass i verkstedet for reparasjon.

Den offisielle åpningen av utvidelsen ble markert med et godstog som brøt flaggbåndet. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Viktig godsterminal både lokalt, nasjonalt og geopolitisk

– En styrket godsterminal her er viktig både for den økende, ordinære godstrafikken og den geopolitiske situasjonen. Narvikterminalen betyr mye for Nord-Norge og resten av landet, for godstrafikk på tog er en del av forsyningssikkerheten vår. Betydningen av den ser vi tydeligere nå i etterdønningene av pandemien, sa statssekretær Johan Vasara under den offisielle åpningen den 8. desember.

Han la til at utvidelsen i Narvik vil bety mye nasjonalt, men særlig lokalt for det nettverket av næringsliv som benytter terminalen.

Terminalen gjør at matvarer fra sør når innbyggerne i nord, mens fersk fisk finner veien sørover – samtidig med at malmtransporten kan fortsette å vokse. Bane NOR påpeker også at sjø og bane knyttes sammen i Narvik.

Markerte milepæl for Narvikterminalen. Fra venstre: Bane NORs områdedirektør i nord, Thor Brækkan; statssekretær Johan Vasara i Samferdselsdepartementet; Bane NORs prosjektleder Tor Gunnar Pedersen; assisterende jernbanedirektør Marit Rønning og Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Terminal for alliert hjelp

Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR understreket under åpningen at Narvikterminalen også er viktig for Forsvaret.

– Etter ønsker fra Forsvaret vil bilrampen i spor 7 beholdes. Det gjør at lange militærtog kan lastes og losses effektivt helt uavhengig av aktiviteten på bilterminalen, sa han og la til at Narvik er viktig i den nye sikkerhetspolitiske situasjonen.

– Det et av de stedene man faktisk kan ta imot alliert hjelp nå som Sverige og Finland blir medlem av NATO. Når Finland skal bytte sporbredde åpner det seg også kommersielle muligheter for Narvik, la han til.

Opphav og kilder: Bane NOR

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078