Juledekorert lokomotiv tester nytt signalsystem
Dagens signalsystem er gammelt og modent for fornyelse. Derfor bygger Bane NOR et nytt, digitalt signalsystem i hele landet trinnvis frem mot 2032.
Signalanleggene er avgjørende for å styre togtrafikken på en trygg og god måte. Bane NOR opplyser at dagens anlegg er sikre, men flesteparten av signalanleggene i Norge er bygget med reléteknologi som var moderne rundt første verdenskrig, og mange ble installert allerede på 1950-tallet.
Totalt er det i dag 336 signalanlegg fordelt på mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS får man ett digitalt signalsystem for alle jernbanestrekningene i Norge. Overgangen til det nye systemet karakteriseres som Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter over 4.000 kilometer jernbane og over 330 stasjoner.
Les også: Graver 38.000 meter kabelkanal på Røros‐ og Solørbanen
Luker ut barnesykdommer og feil
Bane NOR opplyser at de tester det nye signalsystemet både i testlaboratorium og i sporet – senest på Bergensbanen der det kontrolleres at det nye systemet i toget snakker godt med dagens signalsystem.
– Toget er utstyrt med en oversetter mellom nytt og gammelt signalsystem, sånn at vi kan kjøre over hele landet uavhengig av signalsystem, sier Jan Andre Nomerstad, som sammen med Steinar Nilsskog er testfører i ERTMS-programmet.
– Vi jobber for å luke ut så mye barnesykdommer og feil som mulig, så vi får et godt og stabilt system. Vi som lokførere får også mye verdifull erfaring som vi kan bruke i opplæring av andre førere, sier Nomerstad.
Mange må få opplæring
Over 2.000 førere fra togselskapene, Bane NOR Transport og Spordrift skal ha opplæring i det nye systemet.
– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge, men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerne.
Dette er ERTMS
- ERTMS er en forkortelse for European Rail Traffic Management System, og er et felles signalsystem for hele Europa.
- Prosjektet skal gi en bedre reisehverdag for passasjerer og gods med flere tog i rute.
- Digitaliseringen kan på lengre sikt gi bedre kapasitet, gjøre det enklere å reise med tog over landegrenser, og redusere kostnader til drift og vedlikehold.
- Prosjektet omfatter hele den norske jernbanen, det vil si over 4.000 kilometer jernbane og over 330 stasjoner.
- Første strekning som får ERTMS er Gjøvikbanen i 2023. I 2032 skal alle strekninger være styrt av det nye signalsystemet.
Opphav og kilder: Bane NOR