Vestfold på skinner: Marthinsen & Duvholt tok siste, store kontrakt
REHAB TUNNEL: Helt på tampen av året har Marthinsen & Duvholt undertegnet kontrakt med Bane NOR.
Arbeidet omfatter rehabilitering av Tangentunnelen helt i nordenden av prosjektet, sør for Holmestrand.
Slapp å bygge ny
– Vi oppgraderer og gjenbruker den eksisterende tunnelen framfor å bygge ny tunnel, opplyser prosjektsjef i Bane NOR, Anders Dahl Johansen.
- På planstadiet opererte vi i begynnelsen med ny tunnel, men kom etter hvert fram til at det var mulig å oppgradere den eksisterende tunnelen. Det gjorde at vi slapp å bygge ny fjelltunnel på over en kilometer med tilhørende rømningstunnel
Besparelsen var på rundt 450 millioner kroner pluss redusert CO2-utslipp og arealinngrep.
Intenst arbeid
Marthinsen & Duvholt er en lokal grunnentreprenør, og har med seg NRC som underentreprenør på jernbaneteknikk.
– Bane NOR er en viktig kunde for oss. Dette er et intenst prosjekt som hovedsakelig må løses i sommermånedene. Det krever mye lanlegging og fokus på sikkerheten. Vi har fordeler med at vi har vært borti lignende jobber før, og av at vi er i Skanska-familien, sier Hans Kjetil Traen, adm. dir. hos Marthinsen & Duvholt.
To nye dobbeltspor
Bane NOR bygger to nye dobbeltspor: Drammen-Kobbervikdalen, og Nykirke-Barkåker. Når disse parsellene er ferdig bygd ut er det sammenhengende dobbeltspor fra Drammen til Tønsberg, og det blir mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo. For å få til dette, må flere mindre prosjekter utføres samtidig og være ferdige til august 2025.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Bane Nor