23948sdkhjf

Vassbakk & Stol: Kjøper fire Komatsu HD 405-8

Vassbakk & Stol får en sentral rolle i Rogfast-prosjektet, med blant annet ansvar for all transport av tunnelmasser i tunnel. 

TIP TRUCK: Hesselberg Maskin fikk bestilling på de fire tiptruckene med drøye 40 tonns nyttelast så fort Skanska fikk oppdraget med nordre del av Rogfast-prosjektet.

Kontrakten med Statens vegvesen som byggherre har en verdi på ca. fem milliarder kroner, noe som gjør den til Norges største veiutbyggingskontrakt noensinne.

Sentral rolle i prosjektet

Karmøy-baserte Vassbakk & Stol (som eies av Skanska) får en sentral rolle i prosjektet med lokalt ansatte som skal bidra både i prosjektorganisasjon og produksjon. 

- Vår andel av prosjektet utgjør om lag 1,5 milliarder kroner og dette volumet gir oss god forutsigbarhet og trygghet i årene som kommer, fortalte Inge Jan Thorsen, adm dir i Vassbakk & Stol tidligere i desember.

Vassbakk & Stol skal håndtere all massetransport i tunnell. Fra stuff og ut via mellomlager. 

Smidigere på stuff i tunnel

- Vi har vel en 30 dumpere i maskinparken og det ble tiptrucker vi kjøpte i stedet for leddumpere denne gangen. De er jo noe smidigere på stuff i tunnell, forklarer Jostein Ytreland, innkjøpsansvarlig i Vassbakk & Stol AS.

Komatsu-handelen kom delvis som en følge av Rogfast-jobben forklarer maskinsjefen.

Vassbakk & Stol sine folk bygger om kassene til "tunneltak" for å kunne tippe inne i tunnelen. Det samme gjorde de med to Komatsu 405 som de kjørte 18.000 timer på E29-prosjektet i Bergen.

- De må kunne tømme fra stuffen på mellomlager, for det er langt å kjøre og vi måtte ha lavere tipphøyde pga det, forklarer Ytrleland.

E39 Rogfast er delt opp i flere entrepreiser, og kontrakten Skanska har signert er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 km lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og havveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 km med tunnel. I tillegg skal de bygge to kilometer med vei i dagen.

Var allerede på vei til Norge

De fire tiptruckene som blir en del av maskinparken på prosjektet kom til Hesselberg Sandnes i uke 50 og 19 desember ble de hentet av Vassbakk.

Maskinene var allerede på vei til Norge, bestilt av Hesselberg Maskin, så ble destinasjonen endret til Hesselberg Sandnes mens de var i transport, forklarer maskinselger Trond Sandanger.

Komatsu HD405-8:
Vekt: 37,3 tonn
Totalvekt: 77,4 tonn
Nyttelast: 40 tonn
Motor: Komatsu SAA6D140E-7 stegV
Motoreffekt: 518 hk
Toppfart: 66 km/t
Kassevolum: 27,3 m3

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079