Oxygen-fokuset til Manitou
Under Bauma 2022 fortsatte Manitou fokuset på sin Oxygen-serie med alternative energikilder.
Teleskoptruckprodusenten Manitou meldte da om 20 prosents vekst globalt i 2022. 60 prosent av deres marked er anlegg, 11 er gruvebasert og 29 prosent går til jordbruk.
På Bauma viste de fire nye MT teleskoplastere fra 7 til 13 meter, nye ultrakompakte teleskoplastere (ULM), nye leddstyrte lastere (MLA), QR-kode på alle maskiner for direkte tilgang til manualer og brukervideoer, nytt BIM-biblotek for å bedre organisere byggeplassen fra organisasjons- og logistikkfasen, Reviv’oil som er verktøy for kontroll, rensing og bytte av hydraulikkolje og Easy Care-program; som inkluderer utvidet garanti, connected maskin og serviceavtale.
Videre kjører produsenten på med deres Oxygen-serie og lover blant annet at hele ATJ-serien skal være tilgjengelig som elektrisk innen Q2 2023. Mens den største batterielektriske maskinen til nå er MRT 2660e, en roterende teleskoptruck med 26 meters arbeidshøyde.
- Maskinen har vi allerede sett, som prototype under Vei og Anlegg, forteller Thor Tveter, KAM i Hesselberg Maskin.
Tre valg
Nå er den klar for produksjon og vil dukke opp i markedet i Q4 2023. Den kan bestilles enten med en batterimodul på 65 kWt, to batterimoduler eller ett batteri og en range extender. Sistnevnte er egentlig en type aggregat med Yanmar-motor som kan lade mens den kjører, eventuelt kan man lade med motor og nettstrøm samtidig. Da kan den ladet batteriet på en time og tre kvarter. Du har med andre ord tre forskjellige måter å ikke gå tom for strøm på og du trenger ikke velge bare én, for du kan bytte mellom den ene batterimodulen og range extender etter behov.
Prisen er ikke klar enda og hvor mange timer den kan arbeide kommer helt an på, som man sier. For den har tre modus; Eco, Standard eller Boost. Om du har ett batteri kan den kjøres i henholdsvis 4, 3 og 2 timer. Med to batterier kan den klare 8, 6 eller 4 timer. Snittet på denne type maskiner er 700 timer i året i følge Tveter. Den utstilte modellen er en 26-meter, men den kommer også i 22-meter.
Ventet lenge
Dieselversjonen er blant bestselgerne og er å se på ”alle byggeplasser”, og nå er Manitou 626e, den batterielektriske versjonen klar.
- Dette er en maskin mange har ventet lenge på.
Forrige Bauma var den her som prototype, nå skal den være klar for produksjon og ventes i Q2 2023. Maskinen vil få samme kapasitet og hastighet som dieselmotparten og den har en Boost-funksjon som gir bedre traction i tillegg til fart og styrke. Batteriet på 33 kWt skal holde mellom fem og 3,4 timer avhengig modus og belastning. Også her har man funnet et snittall på 500 timer i året. Den kan lades med 200 eller 400 volt som vil ta henholdsvis 9 eller 3 timer. Manitou garanterer også for batteriene i fem år eller 3000 timer.
Snurrer helt rundt
Den batterielektriske knekkarmsliften 200 ATJe har blitt solgt i noen år allerede og det finnes rundt 50 av disse i Norge allerede, forteller Tveter. Nå er den oppdatert med firehjulsstyring og kontinuerlig rotasjon, kort fortalt kan den altså snurre helt rundt.
Den har også fått to mindre søsken, 160 ATJe og 180 ATJe (16 og 18 meter). Her er batteriet plassert mellom hjula og i tillegg vil det kommen opsjon med range extender med en Yanmar-motor på 5 kW hvor hele poenget er at man slipper å gå tom for strøm.
Ikke alt som er nytt har batteri, heldigvis. En ny versjon av MRT3570 er på plass med elektrisk demping på understellet som gir tilnavnet ES etter modellbetegnelsen. Det er gjort for at den største roterende teleskoptrucken Manitou lager skal være mer komfortabel på vei og i terreng.
Ny heavy
Om du skal skifte hydraulikksylindre på bommen på en diger gruvemaskin, har Manitou produktet for deg. Modellen MHT-11250 er ny og blir Manitous nest største i denne klassen. Den kan løfte 25 tonn og var utstilt med Manitous eget utstyr for sylinderskifte (sylinderklype). Men du kan også utstyre den med krokjib, mannskapskurv for gruvebruk, rørklype og dekklype.