23948sdkhjf

Statens vegvesen vurderer å rive flere trebruer

I august 2022 ble 14 bruer inspisert og kontrollert på nytt i etterkant kollapsen på Tretten bru. Fortsatt er mye usikkert et halvt år etterpå.

SER PÅ ALTERNATIVE LØSNINGER: Statens vegvesen er blant annet i en prosess med Eidsvoll kommune. I første omgang vurderes to bruer sanert.

- Vi er i en prosess med kommunen der vi ser på alternative løsninger. 6 av de 14 trebroene er stengt nå og to av dem vurderes revet, sier Gunnar Eiterjord, seksjonssjef avdeling drift og vedlikehold i Statens vegvesen til Building Supply.

- Vi vil isåfall bygge veilengder som mangler og anlegge korte adkomstveier eller bruke andre kryssende veier i områdene. Men videre prosess vil vise om dette blir en realtitet, sier Eiterjord.

Da Tretten bru kollapset i august, ble fem ytterligere trebruer i Eidsvoll kommune også stengt. Disse broene er fortsatt stengt. Ekstern ekspertise har konkludert med at flere av dem må forsterkes om de skal kunne gjenåpnes. 

To broer vurderes nå fjernet for godt

Seksjonssjef Eiterjord forteller også at hvis broene kan forsterkes, vil det trolig bli løsningen, selv om en slik jobb vil være ganske vanskelig å få til.

Sletta bru er én av de stengte trebruene som strekker seg over E6. Statens vegvesen vurderer nå å rive både denne, samt enda en trebro som går over E6.

- Bruforvaltningen i Statens vegvesen foreslår å legge om Spetalvegen og sanere Sletta bru. Inntil situasjonen blir endret er det en risiko for at brua faller ned på E6 ved ulovlig bruk, står det i et brev fra Statens vegvesen.

Seksjonssjef Eiterjord forteller at det samme gjelder Blakkesrud bru som også vurderes sanert. Årsaken til at vegvesenet vurderer å rive bruene, skyldes kostnader og framtidig drift. 

Rives eller forsterkes?

– Gjennomgangen så langt har avdekket ulike avvik knyttet til prosjektering og utførelse for flere av bruene. Totalt er det funnet feil som krever forsterkninger før full gjenåpning på sju av de 14 bruene, uttalte avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen i november.

Om det skal rives eller forsterkes, kommer nå an på hvilken løsning Vegdirektoratet bestemmer seg for.

Opphav og kilder: Building Supply

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125