23948sdkhjf

Vegvesenet fant 47.000 tunge kjøretøy med feil i 2022

Det er voldsomme tall i oppsummeringen fra Statens vegvesens kontrollplasser for tunge kjøretøy i 2022.

TUNGE FEIL: I 2022 var 496.000 tunge kjøretøy innom en av Vegvesenets kontrollplasser. Det ble funnet feil og mangler på over 47.623 kjøretøy.

Det fremkommer av en blodfersk pressemelding fra Statens vegvesen.

Så kan man undres på om dette er mye eller lite. Har vi faktisk 449.000 perfekte tungbiler i Norge??? 

Vel, av de 496.000 kjøretøyene, var det "kun" 84.351 som ble kontrollert grundig. I så fall er jo en treffprosent på 55 ganske voldsomt. Leder for Utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel, sier følgende:

- Generelt er det veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene som er ute på veiene våre. Vi ser likevel at det er for mange som har feil eller mangler som må utbedres eller rettes på.

Det er gjerne tilhengere vi finner mest feil på. Både når det gjelder dekk, bremser og naturligvis lastsikring og overlast. Mange av tilhengerne er betydelig eldre enn bilen, og mange leies ut og blir fraktet av ulike firmaer, sier 

Men Kjetil Wigdel understreker at dette ikke betyr at det er feil og mangler ved over halvparten av alle vogntog på vegene i Norge.

- At det er feil og mangler på så mange av de som blir plukket ut for kontroll, viser at vi plukker ut de riktige kjøretøyene og førerne. Vi er ikke ute etter å forsinke de som har alt i orden, men å stoppe de som ikke følger lover og regler og som kan være til fare for seg selv og andre trafikanter.

De aller fleste tungbilene som kjører på norske veger har alt i orden, sier Wigdel.

Omtrent 23 500 av de som ble kontrollert fikk ikke kjøre videre før de hadde rettet opp feil og mangler. Over 13.000 av disse hadde overlast eller manglende lastsikring. I fjor ble det lagt 3700 gebyrer for overlast.

I 2022 ble det gitt mer enn 11.000 overtredelsesgebyrer for ulike forhold, og 1.900 førere og transportbedrifter ble anmeldt for et eller flere forhold. Over halvparten av disse kom som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene.

- Det er bare de mest alvorlige bruddene på kjøre- og hviletidsreglene som blir anmeldt, sier Wigdel om de 1900 anmeldelsene.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093