Volvo CE: Nullvisjonen ruller videre (i revers) med kollisjonsradar
BAKOVER: For de som ikke har fått det med seg har Volvo CE nullvisjon for ulykker og nå lanseres Collision Mitigation System for Volvo-hjullastere.
Det er en automatisk bremsefunksjon som støtter maskinførerresponsen og bidrar til å redusere faren for eller konsekvensene av en kollisjon ved arbeid i revers.
Det er første system i sitt slag (i følge Volvo) fra en originalutstyrsprodusent (OEM).
Hjullastere kjører i gjennomsnitt 40–50 prosent av tiden i revers. Da kan Collision Mitigation System bli en verdifull løsning for maskinførere og anleggsledere, skriver Volvo i pressemeldingen.
Radardeteksjonssystem
Det er fortsatt viktig at føreren gjør sin del med å ha en sikker kjørestil, men det er et verktøy som øker sikkerheten på anlegget.
Utviklet internt av Volvo CE, er det patentsøkte Collision Mitigation System for Volvos hjullastere et fabrikkmontert ekstrautstyr som for tiden er tilgjengelig på L110H/L120H utstyrt med OptiShift, L150H, L180H, L220H, L260H og L200H High Lift-hjullastere.
Det krever at et radardeteksjonssystem monteres.
Systemet virker ved å identifisere når det er en kollisjonsfare og reagerer med å automatisk aktivere bremsene i 2-3 sekunder for å bremse maskinens hastighet før kollisjonen eller stoppe den helt for å unngå kollisjon. Denne forbremsingen varsler maskinføreren om å gripe inn.
Sømløs lasting i haug
Og for sømløs lasting i haug vil systemet huske den siste haugen maskinen kjørte opp i, slik at maskinførere kan rygge nedover haugen uten at systemet aktiveres. Det kan også deaktiveres midlertidig ved visse driftsforhold.
Systemet er bare aktivert når hjullasteren er i revers og kjører i hastigheter på mellom 3 og 15 km/t.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Volvo CE