Stålvogntogets siste reis på Nordlandsbanen
STÅLTUNGT: Togturen på Nordlandsbanen starter på Hamar 23. januar, med retur den 28. januar.
– Ja, dette blir kanskje vår siste sjanse til å kjøre denne strekning før det nye signalsystemet, ERTMS (European Rail Traffic Management System), innføres, sier Mette Larsen, markedsansvarlig ved Norsk jernbanemuseum på på Hamar.
Åpen for alle
– Det er faktisk første gangen det er åpent for alle å være med Stålvogntoget til Bodø, forteller Larsen.
– Det blir av den grunn en ganske annerledes tur nå, med både foredrag og filmvisninger fra Norges toghistorie underveis. Deriblant foredraget «En togreise med piggtråd og vakker natur» (om NSB og krigsfanger) av forfatter og historiker, Bjørn Westlie.
– Vi gleder oss spesielt over at vi skal ha med så mange internasjonale gjester på Nordlandsbanen. Vi har med reisende fra Sverige, Østerrike, Polen og England, i tillegg til nordmenn. Og det flotte vinterlandskapet vi har dag vil med sikkerhet krydre reisen deres, smiler en spent markedsansvarlig.
En gammel sliter i front
Toget trekkes av en solid og velkjent sliter på Nordlandsbanen; et diesellokomotiv av typen Di3, også kjent under betegnelsen NoHAB. Vognene har tidligere gått på Dovrebanen og Nordlandsbanen, og representerer komfort og utseende fra 1970–1990-tallet.
Norsk jernbanemuseum er den eneste togoperatøren på nasjonalt jernbanenett som opererer med historiske tog/veterantog/museumstog. – Det skiller oss som togoperatør fra andre persontogoperatører, som VY, SJ Nord og GoAhead, sier Mette.
Spennende toghistorie på Hamar
Hamar er en av Norges fremste jernbanebyer. Her hadde landets første statsbane sitt utspring, og ble med Grundsetbanen, som åpnet i 1862, et av landets jernbaneknutepunkter samt et arnested for landets statsbaner.
Helårsåpne Norsk jernbanemuseum har hatt tilholdssted i Hamar siden 1896. Museet har som oppgave å dokumentere jernbanens historie i Norge og dens rolle for utviklingen av det norske samfunnet.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Norsk Jernbanemuseum