Verdalskalk med Norges største batteribil - 66 tonn fra Scania
BATTERITUNGT: Med totalvekt 66 tonn skal den årlig frakte 120.000 tonn kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning.
- Den nye bilen vil også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 km lange transportrute, tror Ketil Aksnes i Verdalskalk.
Ikke introdusert på markedet
Lastebilen er del av Scanias Pilot Partner program, hvor Scania og kunder samme tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet.
- Norge er et foregangsland og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner-konseptet til Norge, sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV, i dagens pressemelding.
- Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal.
Vedlikeholdes i Verdal
Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal. Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om det nye produktet, og nødvendig utstyr er på plass.
- Vi er stolte og gleder oss til å komme i gang og høste erfaringer med elektrisk lastebil i så tung transport, sier distriktssjef Annar Indahl.
Spesifikasjonene på bilen er:
P 45 B6X2/4NB Førerhus CP17N Akselavstand 4550 mm 9 Batterier 300 kWh batterikapasitet Elektrisk Motor: 450kW, 3500nm Kontinuerlig effekt Girkasse: 6-trinns girkasse Bakaksel med navreduksjon 31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3) 74 tonn teknisk totalvekt Ladekapasitet 130 kW Påbygg: Dumperpåygg med Sidetipp fra Maur Bilpåbygg Hydraulisk kapelltak fra Robol Skal gå med 4-akslet tipphenger.
Bilen skal lades på egen lader ved anlegget på Havna.
Norsk Scania har i mer enn to år levert elektriske lastebiler med totalvekt opp til 29 tonn. I dag ruller det godt over 100 elektriske lastebiler på norske veier levert av Scania. Dette er den første Scania leverer med totalvekt på 66 tonn.