Gaffeltrucker: Fortsatt lang ventetid – og prisene stiger
DRØYT TO MILLIONER: Det globale salget av gaffeltrucker var i fjor på drøyt to millioner eksemplarer.
Fortsatt er det lang ventetid på leveranser, men likevel nøler produsentene med å investere i større prosjekter, går det fram av en markedsanalyse fra Interact Analyses.
Pandemien....
Ettervirkningene etter pandemien fortsetter. Leveransekjedene er i ulage, og prisene på råmaterialer har steget. I 2021 var gapet mellom ordrer og antall produserte gaffeltrucker på hele 370 000 eksemplarer. Mange ble levert i 2022, og noen av disse leveransene vil først finne sted i år. Dette har ført til at leveringstiden i noen tilfeller er på opptil 23 måneder.
Samtidig har ordreinngangen nå tatt seg opp.
Det er store forskjeller leveringstider på ulike markeder rundt om i verden. Mens ventetiden fra ordre til mottatt produkt er lengst på det amerikanske markedet og generelt kortest på det kinesiske, ligger Europa middels godt an. Trucker til lagerbruk har leveringstid på 6-12 måneder, mens enkelte typer har leveringstid på over et år.
I tillegg har de økte prisene på energi, særlig i Europa, bidratt til at produksjonskostnadene har økt. Økningen varierer mellom ulike truckklasser, men ligger i hovedsak mellom 5 og 15 prosent. Gaffeltrucker med litiumionbatteri har steget mest i pris.
Vil bedre seg, kanskje
Analysen slår likevel fast at ting etter alt å dømme vil bedre seg. Så vel energi- enkelte råvarepriser har falt, og kinesiske produsenter er ventet å øke produksjonen.
Opphav og kilder: Interactive Analysis