Sjåførrekruttering: EU vil slippe til 17-åringer bak lastebilrattet
17-ÅRINGER KJØRER TUNGT? Europakommisjonen foreslår at 17-åringer skal få øvelseskjøre lastebil hvis de ledsages av erfarne sjåfører som en del av yrkesopplæringen.
Dette går fram av forslaget til nytt førerkortdirektiv som Europakommisjonen la fram i forrige uke.
Av forslaget går det fram at ordninger med øvelseskjøring med personbil for 17-åringer, har hatt positiv effekt i de landene der dette er innført. Dette er én av årsakene til at kommisjonen nå foreslår å utvide dette også til lastebil.
Mangler 600.000 yrkessjåfører
Samtidig kan forslaget gjøre kjøring av lastebil til et mer attraktivt yrkesvalg for unge mennesker, heter det i en publikasjon fra Europakommisjonen. Over tid kan dette bøte på yrkessjåførmangelen som merkes over store deler av Europa.
Ifølge en rapport fra IRU (International Road Transport Union) fra 2022 mangler Europa rundt 600.000 yrkessjåfører. Dette tallet øker raskt, og IRU anslår at det vil mangle opp mot to millioner sjåfører i 2026 om utviklingen fortsetter.
Statens vegvesen mottok forslaget fra Europakommisjonen mot slutten av forrige uke, men har så langt ikke rukket å se på det.
Skal øke sikkerheten
Europakommisjonen understreker at forslaget om at 17-åringer i større grad skal kunne kjøre bil og lastebil med ledsager, skal være med på å styrke målet om Vision Zero. Denne nullvisjonen går ut på at det ikke skal være dødelige ulykker på EU-veier i 2050.
I sikkerhetssatsingen inngår mer fokus i opplæringen på hvordan motorkjøretøy og myke trafikanter skal forholde seg til hverandre, samt en periode på to år med nulltoleranse for unge sjåfører for kjøring under påvirkning av alkohol.
Opphav og kilder: Europakommisjonen, IRU.org og Statens vegvesen