Ole A. Hagen ber om mer kontroll av varebilbransjen
SVART ARBEID OG LOVBRUDD: Varebilbransjen er fortsatt preget av svart arbeid og brudd på lover og regler. - Vi ber på regjeringen øke graden av regulering, sier næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.
- De som skal drive transport mot vederlag, må enten ha løyve, gå inn i en registreringsordning eller tilsvarende ordning som er innført i Sverige og Danmark, sier Hagen.
Mafialiknende tilstander
Omfanget av arbeidslivskriminalitet er stort i varebilsegmentet. A-krimsenterets rapport fra februar påviste svart arbeid og unndragelse av skatter og avgifter i 32,4 prosent av tilfellene. Like hyppig forekommer brudd på lover og regler, og sårbare arbeidstakere blir utnyttet.
- Vi kan ikke kan mafia-lignende tilstander i Oslo og de største byene. Våre seriøse medlemmer opplever ikke at dette er konkurranse på like vilkår, sier Hagen i en pressemelding.
Hagen viser til at NHO Logistikk og transport har strenge krav til innkjøp og oppfølging av underleverandørens økonomi, miljø og sikkerhet.
- Da er det fortvilende å omfanget av useriøse aktører som ikke betaler skatt, følger arbeidsmiljøloven og utnytter sårbare arbeidstakere.
Satsing på 34 kontrollører er ikke nok
I tillegg til ønsket om at regjeringen innfører krav om løyve eller registreringsordning, mener NHO at det er behov for bruk av fartsskriver og ikke minst koordinering mellom kontrolletatene (Skatteetaten, Arbeidstilsynet, Statens vegvesen, politiet).
Dette skal gjøre det vanskeligere for useriøse aktører å drive i bransjen.
Regjeringen varslet i februar at det skal ansettes 34 nye kontrollører. Dette er ikke nok, mener Hagen, som etterlyser en nordisk ordning.
Opphav og kilder: Pressemelding fra NHO Logistikk og transport