Transportprisene: Kostnads-eksplosjon for kjøretøylogistikk
KRAFTIG ØKNING PÅ ALLE FRONTER: Ny indeks viser at kostnadene for kjøretøylogistikk har gått rett til værs, enten vi snakker om vei, sjø eller tog.
Indeksen er utarbeidet av European Car-Transport Group of Interest (ECG) og PWC Østerrike. Formålet med indeksen er å gi åpent innsyn i kostnadsutviklingen. Indeksen er delt i fire segmenter og bygger på material fra åtte representative land i Europa (Belgia, Frankrike, Tyskland, Italia, Polen, Spania, Sverige og Storbritannia).
ECG skriver at åpent innsyn i seg selv er et gode når inflasjonen er høy og varig. I tillegg kan den brukes til å utvikle standarder for logistikkindustrien i Europa.
Fra januar 2019 til september 2022 har FVL-indeksen (finished vehicle logistics, eller ferdigkjøretøy-logistikk) steget fra 100 prosent til 153,9 prosent – med andre ord en total økning på 53,9 prosent. Delt i segmenter er tallene slik:
- Vei: Økt med 32,8 prosent fra januar 2019 til september 2022. ECG peker på sjåførmangel med påfølgende økte sjåførlønninger som en vesentlig årsak. I tillegg kommer økte dieselpriser (opp 69 prosent i de sju første månedene av 2022).
- Sjø: Mer enn doblede kostnader fra januar 2019 til september 2022 (opp 113,7 prosent). Årsaken er ubalanse mellom tilbud og etterspørsel i skip bygd for kjøretøytransport (PCTC; pure car and truck), og en påfølgende prisøkning for bygging av nye skip.
- Tog: Opp med 24,2 prosent i samme periode som nevnt over. Økte lønnsutgifter, drivstoffutgifter og økte priser for selve transportmidlene blir pekt på som årsak.
- Kjøretøyterminaler (compounds): Har økt med 21,4 prosent fra januar 2019 til september 2022. Rapporten peker på økte tomtepriser og økte lønnsutgifter.
ECG har rundt 140 medlemsbedrifter og partnere innen kjøretøylogistikk, i EU samt Norge, Sveits, Storbritannia og Tyrkia. ECG-medlemmene omsetter for rundt 21,3 milliarder euro i året.
Opphav og kilder: Nyhetsmelding på nettstedet til European Car-Transport Group of Interest (ECG)