23948sdkhjf

Mercedes på vintertest i Finland - med elektriske lastebiler

Mercedes gir et innblikk i erfaringer fra vintertest i 25 kuldegrader.

EACTROS 300 LONGHAUL OG EACTROS 300: Prototypene har vært på vintertest i Rovaniemi i Finland i seks uker.

«Ekstreme forhold» kaller Mercedes forholdene de har opplevd i Rovaniemi i Finland.

Ned mot 25 kuldegrader har det vært i perioden ingeniørene har vært i det høye nord. Formålet med testingen har vært å kontrollere hvordan kulden virker på ulike sider ved prototypene.

- Transportselskapene skal kunne stole like mye på el-lastebilene våre som på dem med konvensjonell drivlinje, sier Christof Weber, sjef for global testing hos Mercedes i en pressemelding.

Kulda påvirker rekkevidde

Om prototypene innfridde dette målet på alle fronter, går ikke entydig fram av pressepakken Mercedes har sendt ut.

Pressepakker lages ikke for å fortelle om ting som ikke gikk etter planen.

Derimot forteller produsenten litt om det de har drevet med, og dette kan komme til å være viktig for sjåfører i Norge som kanskje skal kjøre en elektrisk Mercedes om noen år.

Testerne har hatt særlig fokus på hvordan batteripakken og den elektriske drivlinja har taklet vinterforhold.

Artikkelen fortsetter under bildet, som viser ladetilkoblingen på eActros LongHaul. Se flere bilder i bildekariusellen øverst i artikkelen.

Testerne blant annet sett på kuldebeskyttelse for ulike komponenter og kontrollert hvordan systemet takler oppstart i streng kulde. Her har det blant annet handlet om forvarming av så vel batteri/drivlinje som førerhytte.

Ifølge Mercedes blir førerhytta raskere varm i eActros LongHaul enn i en diesel-lastebil. Om denne oppvarmingen av batteri og førerhytte bruker batteripakken som energikilde, fører det nødvendigvis til redusert rekkevidde.

Mercedes sier ingenting om hvor mye av rekkevidden som forsvinner, men produsenten anbefaler at bilen er koblet til en lader når den forvarmes i kulde.

Dersom lastebilen først er blitt ordentlig forvarmet, vil streng kulde ikke stjele mye av rekkevidden, hevder Mercedes. Heller ikke denne påstanden blir dokumentert med tallmateriale i pressemeldingen.

Går i produksjon snart, 500 km uten mellomlading

Modellen eActros 300 får produksjonsstart i andre halvår av 2023. Den har tre batteripakker på 112 kilowattimer hver (336 kilowattimer til sammen). Dette skal gi en rekkevidde uten mellomlading på inntil 220 kilometer. Her handler det med andre ord om kort-transport.

I 2024 følger eActros LongHaul. Den skal kunne gå rundt 500 kilometer uten mellomlading, og den er kapabel for lading med høy effekt. Ladeeffekten er imidlertid ikke oppgitt. Batteriene har en celleteknologi som Mercedes beskriver som litium-jernfosfat (LFP). Teknologien skal gi lang levetid for batteriet. Batterikapasiteten er ikke nærmere oppgitt.

Tesla Semi er allerede på veien i USA. Her kan du lese om erfaringene fra de første månedene.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Daimler Trucks

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.09