23948sdkhjf

Abonnementsbetingelser

Generelle abonnementsbetingelser

Følgende generelle abonnementsbetingelser (heretter “Abonnementsbetingelser”) gjelder for abonnementsprodukter (heretter “Abonnementet”) fra Nordiske Medier AS, Org. nr.: 824 562 342, Nydalsveien 12 – Postboks 24 Nydalen, NO-0412 Oslo (heretter “Nordiske Medier”).


1. Abonnement
1.1. For å opprette Abonnementet hos Nordiske Medier må kunden (heretter “Kunden”) være fylt 18 år. Når Kunden oppretter et abonnement hos Nordiske Medier, aksepterer Kunden disse Abonnementsbetingelsene.

1.2. Nordiske Mediers Abonnement er et løpende abonnement som automatisk fornyes én gang i året. Abonnementet løper til det sies opp av Kunden eller Nordiske Medier.

1.3. Et gratis prøveabonnement forlenges ikke automatisk.

2. Brukerlogin
2.1. Digitale abonnementer samt alle digitale verktøy og produkter forutsetter opprettelse av en personlig brukerlogin for å kunne benytte tjenestene.

2.2. Kunden kan opprette sitt Abonnement på alle Nordiske Mediers betalte medier eller ved å kontakte Nordiske Medier på abonnement@nordiskemedier.no. En oversikt over alle Nordiske Mediers betalte medieprodukter kan ses her . Etter opprettelse vil Kunden først motta en e-post med en aktiveringslenke og deretter en e-post med et passord. Kundens e-postadresse fungerer som brukernavn. Når Kunden har logget inn første gang, kan passordet endres.

2.3. En brukerlogin består av følgende obligatoriske opplysninger: navn, adresse, bedrift, e-postadresse, telefonnummer samt en selvvalgt personlig kode. Brukerlogin er personlig og må kun brukes i personlig regi. Den personlige login må ikke deles eller mangfoldiggjøres uten avtale, jf. lov om opphavsrett. Misbruk kan medføre krav om erstatning, samt at Kundens tilgang sperres.

2.4. Ved flere brukere i organisasjonen, skal det inngås en samlet bedriftsløsning (heretter “Bedriftsløsning”). Her tilbyr Nordiske Medier skreddersydde løsninger som gir tilgang for hele bedriften.

2.5. Ved mistet login eller spørsmål, kan Nordiske Medier kontaktes på abonnement@nordiskemedier.no

3. Priser
3.1. Gjeldende priser kan når som helst finnes på nettsiden for det produktet Kunden abonnerer på. Alternativt kan prisen opplyses ved å kontakte kundeservice her.

3.2. Etter utløpet av en tilbuds- eller kampanjeperiode fornyes Abonnementet automatisk til gjeldende abonnementspris. Dette gjelder dog ikke for et gratis prøveabonnement.

3.3. Nordiske Medier kan løpende endre abonnementsprisen, jf. pkt. 7 om varsling og oppsigelse. Nordiske Medier kan blant annet endre abonnementsprisen som følge av eksterne kostnader.

3.4. Prisendringer vil alltid bli annonsert i det aktuelle abonnementsproduktet. Dette vil bli varslet i kolofonen i print samt online min. én måned før endringen trer i kraft. Nordiske Medier tar forbehold for trykkfeil og tekniske feil som måtte forårsake feil prisangivelse.

4. Betaling
4.1. Alle priser er i norske kroner og eksklusive moms, med mindre annet er angitt. Standard betalingsbetingelse er 14 dager netto. Nordiske Medier fakturerer Kunden på forskudd. Faktura sendes vanligvis pr. e-post. Alle fakturaer skal betales senest på forfallsdatoen.

4.2. Ønsker Kunden at fakturaen sendes som papirfaktura med vanlig post, legges det til et faktureringsgebyr på 49 kr. pr. faktura.

4.3. Abonnementer som inkluderer printprodukt, pålegges porto som tilsvarer forsendelseskostnadene ved sending til utlandet, inkl. Grønland og Færøyene.

4.4. Abonnementer som inkluderer nettilgang, aktiveres i henhold til bestillingstidspunktet. Sending av faktura medfører en ekspedisjonstid på 1-2 arbeidsdager.

4.5. Ved forsinket betaling har Nordiske Medier rett til å kreve morarente fra betalingsfristens utløp og til betalingen skjer, og for øvrig i henhold til rentelovens bestemmelser. Nordiske Medier har også, i samsvar med Rentelovens regler, rett til å kreve purregebyrer (100 kr. pr. påminnelse, dog maks. 300 kr.), inkassogebyr og kompensasjonsbeløp ved forsinket betaling. Manglende betaling fritar ikke Kunden fra betaling og betraktes ikke som en oppsigelse.

4.6. Nordiske Medier forbeholder seg retten til, helt eller delvis, å sperre for levering av fremtidige ytelser samt eventuelt heve avtale om fremtidige ytelser, dersom Kunden ikke betaler rettidig.

5. Angrerett
5.1. Kunden har 14 dagers angrerett. Angrefristen regnes fra det tidspunktet Kunden mottar ordrebekreftelsen på sitt kjøp. Dersom Kunden vil benytte seg av angreretten, må Nordiske Mediers kundeservice få beskjed før angrefristen utløper.

5.2. Dersom Kunden har mottatt et fysisk produkt eller hatt digital tilgang til artikler og e-avis i den perioden angreretten gjelder, betaler Kunden for den perioden vedkommende har hatt tilgang til Abonnementet.

6. Oppsigelse
6.1. Hver av partene kan si opp Abonnementet med skriftlig varsel senest 30 dager før abonnementsperiodens utløp. Dersom Abonnementet ikke sies opp senest 30 dager før abonnementsperiodens utløp, utløses en ny bindingsperiode på 12 måneder, ettersom Abonnementet kontinuerlig fornyes. Kunden har til enhver tid ansvaret for å si opp Abonnementet rettidig. Hvis Abonnementet ikke sies opp rettidig, krediteres Kunden ikke for fornyelsen av Abonnementet.

6.2. Oppsigelse må skje ved å sende en e-post til abonnement@nordiskemedier.no, vedlagt kundenummer og navn. Manglende betaling er ikke en gyldig oppsigelse.

7. Ændringer i abonnementsprodukter eller tjenester
7.1. Nordiske Medier kan løpende endre i sammensetning, oppbygning og innhold av abonnementsprodukter/tjenester. Endringer kan for eksempel være en følge av redaksjonelle omlegginger eller beslutninger, tjenester eller innhold, opphør av eksisterende samarbeid, utvikling av nye produkter, tjenester eller nytt innhold, samt ved utfasing av produkter, tjenester eller innhold.

7.2. Den til enhver tid gjeldende ordinære abonnementspris fremgår av nettsiden. Endringer i Abonnementet varsles med minimum én (1) måneds varsel til endringen trer i kraft. Kunden har deretter mulighet til å si opp Abonnementet til endringens ikrafttreden.

8. Endringer til generelle Abonnementsbetingelser
8.1. Nordiske Medier kan til enhver tid endre de gjeldende Abonnementsbetingelser. Hvis det skjer vesentlige endringer, forplikter Nordiske Medier seg til å gi varsel til Kunden minst én (1) måned før endringene trer i kraft.

8.2. Nordiske Medier kan alltid endre Abonnementsbetingelsene uten å gi Kunden beskjed hvis endringene er til fordel for Kunden.

8.3. Nordiske Medier kan ikke garantere at produktet støtter alle nettlesere og operativsystemer, og garanterer ikke for tilgjengeligheten av Abonnementet gjennom tredjepartssider. For at Kunden skal få den beste leseopplevelsen, anbefaler Nordiske Medier at Kunden alltid benytter den nyeste programvareoppdateringen.

8.4. Abonnementet og produkter som er en del av Abonnementet, vil være tilgjengelig via Kundens profil i abonnementsperioden. Manglende eller forsinket tilgang til Nordiske Mediers onlineprodukter, som inngår i Kundens abonnement, godtgjøres ikke.

9. Servicemeldinger og informasjon
9.1. I forbindelse med Kundens forhold til Nordiske Medier, inkludert ved tegning av medlemskap og opprettelse av brukerlogin, vil Kunden i nødvendig grad motta e-poster fra Nordiske Medier om tekniske problemer, betaling og generelle servicemeldinger.

I tillegg vil Kunden motta velkomstmail ved kjøp, samt nyhetsbrev, tilbud om fordeler og muligheter ved medlemskapet. Man kan når som helst velge å ikke motta disse ved å melde seg av ytterligere markedsføringsrelatert korrespondanse i selve e-posten. Man kan selvfølgelig også kontakte kundeservice på abonnement@nordiskemedier.no for å melde seg på eller av.

10. Personvernpolitikk
10.1. Det henvises til enhver tid til gjeldende personvernerklæring for Nordiske Medier. Les mer her.

11. Opphavsrett
11.1. Tekst, grafikk, bilder, lyd og annet innhold som eies av Nordiske Medier, er beskyttet etter lov om opphavsrett, og kan derfor kun brukes til privat lesning og visning. Nordiske Medier forbeholder seg alle rettigheter til innholdet, inkludert retten til å utnytte innholdet med tanke på tekst- og datamining, jf. opphavsrettsloven § 11 b og DSM-direktivet artikkel 4.

11.2. Kunden erklærer seg innforstått med å respektere opphavsrettighetene. Kunden er ansvarlig for at Kundens ansatte overholder Nordiske Mediers rettigheter ved bruk, og Kunden er forpliktet til å sørge for at Kundens ansatte blir uttrykkelig gjort oppmerksom på at Nordiske Medier er opphavsrettslig beskyttet og kun kan brukes i samsvar med vilkårene i abonnementsavtalen.

12. Avarsbegrensning og Force Majeure
12.1. Nordiske Medier er erstatningsansvarlige etter norsk retts alminnelige regler med følgende begrensninger, som likevel kun gjelder dersom tapet ikke kan henføres til Nordiske Mediers grove uaktsomhet eller forsett.

12.2. Nordiske Medier påtar seg ikke ansvar for tap som kan oppstå som følge av manglende eller forsinket levering av både trykte og digitale utgivelser, tekniske feil, forsinkelser i distribusjonen, samt problemer med tilkobling til internett, behandling av data i forbindelse med betaling, eller tap som er påført på annen måte.

12.3. Nordiske Medier fraskriver seg ethvert ansvar for tap som er forårsaket av at Kunden har brukt tjenesten uten å følge de tekniske kravspesifikasjonene og supplerende veiledninger for digitale utgivelser.

12.4. Nordiske Medier er ikke ansvarlig for feil eller mangler ved kjøpte utgivelser eller artikler, inkludert feil i data o.l., med mindre det kan dokumenteres at feilen kan tilskrives Nordiske Medier som forsettlig eller grovt uaktsom.

12.5. Hvis Nordiske Medier ikke kan oppfylle sine forpliktelser etter denne avtalen på grunn av omstendigheter som Nordiske Medier ikke har kontroll over eller ikke kunne forutse, inkludert force majeure, bærer Nordiske Medier intet ansvar og fritas fra ethvert erstatningskrav og andre krav. Slike omstendigheter inkluderer, men er ikke begrenset til, brann, krig, opprør, streik, lockout, naturkatastrofer, værforhold, påbud fra myndigheter eller lignende, som Nordiske Medier ikke med rimelighet kunne forvente å ha forutsett ved inngåelse av abonnementsavtalen eller ikke uten vesentlige kostnader kunne ha unngått eller overvunnet.

12.6. Skulle det oppstå en situasjon hvor både den trykte og digitale utgaven av en avis ikke kan leveres, uansett årsak, vil kompensasjon kun bli aktuelt dersom både den trykte og digitale utgaven ikke kan leveres i mer enn to påfølgende utgivelser.

12.7. Nordiske Medier kan under ingen omstendigheter holdes ansvarlig for tapt fortjeneste, driftstap eller andre indirekte tap.

13. Misligholdelse av abonnementsavtalen
13.1. Hvis en part vesentlig misligholder abonnementsavtalen, har den andre part rett til skriftlig å heve abonnementsavtalen med øyeblikkelig virkning.

13.2. Som vesentlig misligholdelse fra Kundens side anses blant annet, men ikke begrenset til, alle overtredelser av Nordiske Mediers opphavsrettigheter og tekst- og datamining i strid med punkt 11, at Kunden deler, låner ut eller på annen måte overlater sin innlogging til tredjepart, at Kunden deler eller videre-distribuerer innholdet, eller foretar kommersiell eller forretningsmessig bruk av abonnementsproduktene/tjenestene, samt Kundens manglende betaling.

13.3. Betaler ikke Kunden for Abonnementet i samsvar med punkt 4., har Nordiske Medier rett til å stenge tilgangen til Abonnementet med 10 dagers varsel. Kundens tilgang gjenopprettes først når forfalte beløp er mottatt av Nordiske Medier.

13.4. Kundens tilgang er personlig, og alle former for deling av Abonnementet og deling av lenker til tredjepart vil anses som vesentlig misligholdelse av abonnementsavtalen, med mindre Kunden har en bedriftsløsning.

13.5. Hever Nordiske Medier Abonnementet som følge av Kundens misligholdelse, inkludert misligholdelse av betaling, har Nordiske Medier rett til å beholde den allerede betalte forskuddsbetalingen. Hever Kunden Abonnementet som følge av Nordiske Mediers misligholdelse, gjelder heving bare for fremtiden, og Kunden kan kreve tilbakebetaling fra og med den måneden misligholdelsen fant sted.

14. Klager og mangler
14.1. I tilfelle klager fra Kunden, skal Kunden og Nordiske Medier forsøke å løse disse i minnelighet. Eventuelle klager kan rettes til kundeservice. Hvis Kunden og Nordiske Medier ikke kan komme til enighet, henvises det til Forbrukerklagenemnda.

14.2. Fra og med 17. februar 2020 skal en klage på en vare eller tjeneste sendes til Forbrukerrådet. Du kan sende inn klagen via Forbrukerrådets nettside. Dersom klagen ikke løses gjennom Forbrukerrådet, kan saken bringes videre til Forbrukerklageutvalget.

14.3. Når det gjelder mangler ved produkter, henviser Nordiske Medier til Kjøpslovens regler om mangler.

15. Lovvalg og verneting
15.1. Enhver tvist mellom Nordiske Medier og Kunden skal avgjøres etter norsk rett. Denne lovvalgsregelen omfatter ikke norsk retts internasjonale privatrettslige regler. Tvisten skal avgjøres ved Oslo tingrett som avtalt verneting.

16. Kundeservice og kontaktinformasjon
16.1. Kontakt kundeservice her.

17. Særligt for specifikke produkter
Nedenfor beskrives spesielle vilkår for spesifikke produkter. Dersom det er uoverensstemmelse mellom disse spesielle vilkårene og de generelle vilkårene, vil de spesielle vilkårene ha forrang.

Bedriftsløsning

17.1 En Bedriftsløsning defineres ut fra bedriftens/organisasjonens konkrete behov i forhold til ett eller flere medieprodukter.

17.2 Det utarbeides en særskilt avtale – Bedriftsavtale – for den spesifikke løsningen for bedriften. Avtalen sendes til Kunden etter avtalens inngåelse.

17.3 En Bedriftsavtale sikrer at alle autoriserte ansatte eller et definert antall kan bruke de enkelte medieproduktene i forhold til Kundens virksomhet.

17.4 En Bedriftsavtale sikrer at de enkelte ansatte kan få sin egen personlige innlogging med tilgang til alt låst innhold, digitale verktøy og personlig overvåkning, regnskap m.m.

17.5 En Bedriftsavtale som er oppbygget med IP-autorisering gir bedriften fri og ubegrenset tilgang til ett eller flere medier uten bruk av personlig innlogging.

17.6 En Bedriftsavtale med IP-autorisering skal betraktes som en intranettavtale. Tilkobling til ekstranett er ikke tillatt.

17.7 En Bedriftsavtale med IP-autorisering gir Kunden mulighet til å videreformidle artikler internt i bedriften samt å samle spesifikke artikler i form av dype lenker direkte til de aktuelle artiklene, i fulltekst eller PDF, via interne e-poster/nyhetsbrev.

Send til en kollega

0.026